رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۴، شماره ۹۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی گروهی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر تاب آوری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دارای تجربه آسیب به خود در شهرستان راز و جرگلان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر رفتارهای پرخطر و تاب آوری دانش آموزان دارای تجربه آسیب به خود در شهرستان راز و جرگلان انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموز مقطع متوسطه شهرستان راز و جرگلان می‌باشد. نمونه پژوهشی شامل 40 دانش آموز که از میان دانش آموزان دارای سابقه آسیب به خود به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. پس از آن به گروه آزمایش هر هفته یک جلسه یک ساعت و نیم و در مجموع طی 10 جلسه مهارت ذهن آگاهی آموزش داده شد. داده های پژوهش از طریق مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و مقیاس ریسک نوجوانان ایرانی زاده محمدی و احمدآبادی(1387)  جمع آوری شد. پس از اتمام آخرین جلسه آموزش، به طور همزمان ودرشرایط یکسان پس آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. و داده‌های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج به دست آمده تاثیر آموزش ذهن آگاهی را بر افزایش تاب آوری وکاهش رفتارهای پرخطرومؤلفه‌های آن­ها درگروه آزمایشی را تایید می‌کند.
بحث: باتوجه با نتایج، برنامه‌ریزی همه‌جانبه در زمینه آموزش ذهن آگاهی دردانش آموزان دارای تجربه آسیب به خود به طورخاص و به سایردانش آموزان به طورعام جهت افزایش تاب آوری و کاهش رفتارهای پرخطرآنها، توصیه می‌شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن آگاهی، رفتارهای پرخطر، تاب آوری

عنوان انگلیسی Effectiveness of Mindfulness-based stress reduction group training on resilience and high-risk behaviors of students with self-harm experience in Raz and Jorglan cities
چکیده انگلیسی مقاله Intorduction: The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of Mindfulness-based stress reduction group training on high-risk behaviors and resilience of students with experience of injury in Raz and Jarglan cities.
Method: The current research is semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research is all secondary school students in Raz and Jorglan cities. The research sample included 40 students who were selected from among the students with a history of self-harm using a purposive sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. After that, the experimental group was taught mindfulness skills once a week for an hour and a half and in total 10 sessions. Research data was collected through the Conner and Davidson resilience scale (2003) and the risk of Iranian adolescents Zadeh Mohammadi and Ahmad Abadi (2008). After the last training session was completed, the same post -test conditions were implemented at the same time for the two groups of experimental and control. And the data obtained was analyzed multi -variable analysis (MANCOVA).
Findings: The obtained results confirm the effect of mindfulness training on increasing resilience and reducing risky behaviors and its components in the experimental group.
Discussion: According to the research result, Comprehensive planning in the field of mindfulness training is recommended for students who have experienced self-harm in particular and for other students in general in order to increase resilience and reduce their risky behaviors.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness, Risk behaviors, Resilience.

نویسندگان مقاله جعفر شعبانی | Jafar Shabani
payam noor university
دانشگاه پیام نور

راضیه فانی | Razyeh Fani
payam noor university
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

محمد تقی بادله شموشکی | Mohammad Taghi Badeleh Shamushaki
دانشگاه علوم پزشکی گلستان


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4135-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات