|
رفاهاجتماعی، جلد ۲۴، شماره ۹۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش انگیزش مشارکت ورزشی در بهزیستی اجتماعی و هویت اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول مناطق روستایی شهرستان جاجرم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: فعالیت های بدنی و ورزشی در سلامت انسان دارای جایگاه محوری و ویژه ای است، زیرا هم باعث ارتقای فعالیت متابولیک و عملکردهای قلبی عروقی می شود و هم بهزیستی روانشناختی را بهبود می بخشد، این پژوهش با هدف، نقش انگیزش مشارکت ورزشی در بهزیستی اجتماعی و هویت اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول مناطق روستایی شهرستان جاجرم انجام شد. روش: این پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری و تحلیل داده ها توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق مشتمل 200 نفر از دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان جاجرم می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس جدول مورگان است. بر اساس جدول مورگان 127 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه ها به صورت حضوری و آنلاین تکمیل خواهد شد. در این پژوهش از ابزارهای انگیزۀ مشارکت ورزشی، بهزیستی اجتماعی ، هویت اجتماعی استفاده شد. همچنین بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش از رگرسیون خطی ساده و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: بین انگیزه مشارکت ورزشی با بهزیستی اجتماعی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به ضریب رگرسیونی استاندارد نشده میتوان گفت، به ازای یک واحد تغییر در انگیزه مشارکت ورزشی 765/0 واحد تغییر در بهزیستی اجتماعی به وجود میآید. اما بین انگیزه مشارکت ورزشی و هویت اجتماعی ارتباط معنیداری مشاهده نشد و نتایج ضریب غیراستاندارد حاصل از رگرسیون 261/0 به دست آمد که از لحاظ آماری معنیدار نبود. بحث: انگیزه مشارکت ورزشی پیش بینی کننده بهزیستی اجتماعی است اما هویت اجتماعی دانش آموزان را پیش بینی نمیکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
انگیزۀ مشارکت ورزشی، بهزیستی اجتماعی، ،دختران دوره متوسطه اول، مناطق روستایی، شهرستان جاجرم هویت اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
The role of motivating sports participation in the social well-being and social identity of female students of the first secondary school of knowledge in rural Jajarm city |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Physical and sports activities have a pivotal and special position in human health, because they both promote metabolic activity and cardiovascular functions and improve psychological well-being Method:This research was conducted with the purpose of motivating the role of sports participation in the social well-being and social identity of female students of the first secondary school in the rural areas of Jajarm. According to the purpose, this research is of an applied type, and in terms of the method of data collection and analysis, it is descriptive and correlational. The statistical population in this research consists of 200 students of the first period of high school in Jajarm city. The sampling method in this research is simple random sampling based on Morgan's table. Based on Morgan's table, 127 people were selected as samples. Questionnaires will be completed in person and online. In this research, sports participation motivation tools, social well-being (Keys, and social identity were used. Also, in order to test the research hypotheses, simple linear regression and Pearson correlation were used. Findings: there is asignificant relationship between the motivation of sports participation and social well-being. Also, according to the unstandardized regression coefficient, it can be said that for one unit change in sports participation motivation, 0.765 unit change in social well-being occurs. However, no significant relationship was observed between the motivation of sports participation and social identity, and the results of the unstandardized coefficient obtained from the regression were 0.261, which was not statistically significant. Discusion:According to these results, it can be stated that the motivation to participate in sports is a predictor of social well-being, but it does not predict the social identity of students |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
first secondary school girls, motivation, rural areas of Jajarm city, social well-being, social identity,sports participation |
|
نویسندگان مقاله |
علی اسماعیلی | ali esmaeili Department of motor behavior and sport psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran.Iran گروه روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
فهیمه محمدی | Fahime Mohammadi Department of motor behavior and sport psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran.Iran گروه روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
هاشم پیری | Hashem Piri Department of Corrective Exercise and Sport Injury, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran.Iran گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
الناز رجبی شاملی | Elnaz Rajabi shameli Department of Corrective Exercise and Sport Injury, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran.Iran گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2114-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|