مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۶۸-۸۱

عنوان فارسی شناسایی الزامات توسعه ابزارهای مبتنی بر واقعیت افزوده برای آموزش مباحث کدگذاری بیماری‌ها
چکیده فارسی مقاله
هدف واقعیت افزوده یکی از فناوری‌های جدید است که امروزه به‌طور قابل‌توجهی در حوزه آموزش و به‌طور خاص آموزش علوم‌پزشکی مورداستفاده قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الزامات تهیه ابزار آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده برای آموزش مباحث کدگذاری بیماری‌ها انجام شد.
روش ها پژوهش حاضر از نظر نوع، کاربردی و از نظر هدف توصیفی‌ـ‌تطبیقی بود و در سال 1401 انجام شد. در این مطالعه الزامات محتوایی، فنی و عملکردی ابزارهای آموزشی مباحث کدگذاری مبتنی بر واقعیت افزوده موردبررسی و شناسایی قرار گرفت. به‌منظور شناسایی الزامات فنی و عملکردی، ابزارهای مشابه در گوگل‌پلی و کافه‌بازار استخراج شدند و به‌صورت تطبیقی مورداستفاده قرار گرفتند. جهت تعیین الزامات محتوایی نیز پنل خبرگان متشکل از مدرسین مباحث کدگذاری تشکیل شد.
یافته ها الزامات فنی و عملکردی موردنیاز جهت توسعه ابزارهای مبتنی بر واقعیت افزوده برای آموزش مباحث کدگذاری بیماری‌ها که از 12 نرم‌افزار مشابه موردبررسی استخراج شد شامل: اسکنر (موجود در 11 نرم‌افزار)، دسته‌بندی محتوای آموزشی (موجود در 9 نرم‌افزار)، راهنمای صوتی/متنی (موجود در 9 نرم‌افزار)، درباره ما (موجود در 8 نرم‌افزار) و قابلیت جست‌وجو (موجود در 3 نرم‌افزار) بود. الزامات محتوایی نیز با توجه به نظر پنل خبرگان متشکل از اساتید کدگذاری دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان شامل دو قسمت حل تمرین و آموزش با استفاده از تصاویر (دوبعدی و سه‌بعدی) بود.
نتیجه گیری با توجه به ماهیت نظری عملی درس کدگذاری، حل تمرین در ارتباط با سناریوهای کدگذاری همواره جزئی جدانشدنی در آموزش این درس بوده است و باعث تشویق به یادگیری دانشجویان و به‌دنبال آن استقلال عمل و کنش متقابل آن‌ها می‌شود. همچنین محتوای متنی و تصویری با استفاده از فناوری واقعیت افزوده می‌تواند تأثیرگذاری عمیق‌تری در یادگیری دانشجویان داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الزامات، ابزار آموزشی، واقعیت افزوده، کدگذاری بالینی

عنوان انگلیسی Identifying the Features of Augmented Reality Based Applications for Teaching Clinical Coding
چکیده انگلیسی مقاله
Objective Augmented reality (AR) is one of the new technologies that is used in education, especially medical education. This study aims to determine the requirements for developing an educational application based on AR for teaching clinical coding.
Methods In this descriptive-comparative study conducted in 2022, we first investigated the user interface (UI) and functionality of the AR-based educational applications. The UI features were extracted from 12 similar applications in Persian and English available in Google Play and Cafe Bazaar. To determine the functionality features, the opinions of a panel of experts including professors of clinical coding from Isfahan University of Medical Sciences in Iran were used. 
Results The UI features included search (found in 3 applications), scanners (found in 11 applications), educational content classification (found in 9 applications), audio/text guides (found in 9 applications), and about us (found in 8 applications) sections. The functionality features included testing of knowledge and using images (2D, 3D).
Conclusion Due to the theoretical and practical nature of the clinical coding course, a section to solve clinical coding scenarios is an important feature of AR-based educational applications for clinical coding. Also, the use of images (2D, 3D) in these applications can create a deeper impact on students’ learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational application, Augmented reality, Clinical coding

نویسندگان مقاله پریسا توکلی | Parisa Tavakoli
Department of Management and Health Information Technology, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

حسین باقریان | Hossin Bagherian
Department of Management and Health Information Technology, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

سکینه سقائیان نژاد اصفهانی | Sakineh Saghaeiannejad Isfahani
Department of Management and Health Information Technology, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

مجید جنگی | Majid Jangi
Department of Management and Health Information Technology, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-792-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات