مجله سالمندی ایران، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه اثر دو نوع تمرین ذهنی بدنی بر حافظه، تعادل و ترس از افتادن زنان سالمند
چکیده فارسی مقاله
اهداف: بیشتر افتادن ها در سالمندان در نتیجه تعامل عوامل خطرزای جسمانی و شناختی رخ می دهد. لذا هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثربخشی دو نوع تمرین ذهنی- بدنی بر حافظه، تعادل  و ترس از افتادن در زنان سالمند بود.
مواد و روش ها: تحقیق از نوع نیمه تجربی بود که بر روی 20 زن سالمند (دامنه سنی 60 تا 70 سال) انجام شد. افراد به طور هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه تمرینات یوگا و مربع گام برداری تقسیم شدند. دوره تمرینی 12 هفته به طول انجامید و از افراد پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد. آزمون حافظه وکسلر، استورک، تعادل برگ و پرسش نامه مقیاس بین المللی کارآمدی افتادن به ترتیب جهت اندازه گیری بهره حافظه، تعادل ایستا، تعادل پویا و ترس از افتادن استفاده شد. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس با اندازه های تکراری تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد میانگین امتیاز بهره­ی حافظه دو گروه بعد از انجام تمرینات به طور معناداری (0/645 =2η ،0/001 p<،32/692 =(1،18)F) بیشتر از قبل تمرین بود. همچنین میانگین زمان تعادل ایستا زنان سالمند، در گروه تمرینات یوگا به طور معناداری (0/771 =2η ،0/001 p<،60/755 =(1،18)F) بیشتر از گروه تمرینات مربع گام­برداری و نیز میانگین امتیاز تعادل پویای زنان سالمند، در گروه تمرینات مربع گام­برداری به طور معناداری (0/300 =2η ،0/012= p ،7/714 =(1،18)F) بیشتر از گروه تمرینات یوگا بود. به علاوه میانگین امتیاز ترس از افتادن زنان سالمند، در گروه تمرینات مربع گام­برداری به طور معناداری (0/396 =2η ،0/003= p ،11/777 =(1،18)F) کمتر از گروه تمرینات یوگا بود.
نتیجه گیری: به نظر می رسد تمرینات مربع گام برداری نیز بتوانند به عنوان یک شیوه تمرینی ساده و قابل اجرا توسط فرد، جهت بهبود کارکردهای جسمانی و شناختی در سالمندان استفاده شوند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعادل، ساالمندی، تمرین، حافظه، ذهنی بدنی

عنوان انگلیسی Comparison of Memory, Balance, and Fear of Falling in Elderly Women after Performing Two Types of Mind-Body Exercises
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Most falls in the elderly occur as a result of the interaction between physical and cognitive risk factors, so the purpose of this study was to compare the effect of two types of mind-body exercises on memory, balance, and fear of falling in elderly women.
Methods and Materials: A quasi-experimental study was conducted on 20 elderly women with an age range of 60 to 70 years. Participants were selected through purposive sampling and were randomly assigned to yoga and Square-Stepping groups. Both groups did exercise for 12 weeks and participated in a pre-test and post-test. The Wechsler Memory test, Stork test, Berg Balance test, and International Falls Efficacy Scale were used to measure memory quotient, static balance, dynamic balance, and fear of falling, respectively. Analysis of variance with repeated measures was conducted to analyze the data.
Results: Results showed that the mean scores of memory quotient in the two groups were significantly (F(1,18) = 32.692, P < .001, η2 = .645) higher after practice than before, and also the mean static balance time of older women in the yoga group was significantly (F(1,18) = 60.755, P < .001, η2 = 0.771) higher than the square stepping group. Furthermore, the mean dynamic balance score of older women in the square stepping group was significantly (F(1,18) = 7.714, P < .012, η2  = .300) higher than the yoga group. In addition, the mean square of fear of falling of older women was significantly (F(1,18) = 11.777, P < .003, η2 = .396) lower in the square stepping group than yoga group.
Conclusions: Therefore, it seems that square stepping exercises can also be used as a simple and applicable exercise method by the individual to improve physical and cognitive functions in the elderly.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Balance, Elderly, Exercise, Memory, Mind body

نویسندگان مقاله مرضیه اسکندری | Marzieh Eskandari
Department of Sport Sciences, University of Isfahan, Iran.
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران.

مریم نزاکت الحسینی | Maraym Nezakat Alhosseini
Department of Sport Sciences, University of Isfahan, Iran.
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران.

شیلا صفوی همامی | Shila Safavi Hamami
Department of Sport Sciences, University of Isfahan, Iran.
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3632-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات