راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۰۰-۱۱۳

عنوان فارسی منحنی یادگیری واقعیت مجازی در آموزش جراحی‌های زنان و زایمان: یک مطالعه مرور سیستماتیک
چکیده فارسی مقاله
مقدمه منحنی‌‌های یادگیری در درک کسب مهارت و توسعه مهارت، به‌ویژه در جراحی‌های پیچیده پزشکی مانند زنان و زایمان ضروری است. آموزش شبیه‌سازی‌شده از‌طریق واقعیت مجازی یک راه امیدوارکننده برای تقویت مهارت‌های جراحی در زنان و زایمان ارائه می‌دهد. هدف از این مقاله، مرور مطالعاتی است که این روش‌های جراحی را با استفاده از واقعیت مجازی تدریس کرده‌اند و به بررسی منحنی یادگیری آن پرداخته‌اند.
روش ها در مطالعه حاضر، مرور سیستماتیک با پیروی از دستورالعمل‌های PRISMA انجام شد. جست‌وجوها با استفاده از کلمات کلیدی واقعیت مجازی، منحنی یادگیری و زنان و زایمان در پایگاه‌های اطلاعاتی اسکوپوس، وب‌آوساینس، ام‌بیس، مدلاین و پابمد و کتابخانه کاکرین و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگیران، علم‌نت و موتور جست‌وجوگر گوگل‌اسکالر تا فروردین 1403 (بدون محدودیت زمانی) انجام شد. مطالعات واجد شرایط تحت انتخاب، استخراج داده‌ها و ارزیابی کیفیت قرار گرفتند. سنتز کمی شامل ادغام و میانگین‌گیری داده‌ها برای ترسیم منحنی یادگیری ترکیبی بود.
یافته ها مرور سیستماتیک شامل 12 مطالعه با تمرکز بر اعتبار، قابلیت اطمینان و نتایج یادگیری شبیه‌سازهای واقعیت مجازی در آموزش جراحی زنان بود که شامل شرکت‌کنندگانی از مبتدی تا متخصص می‌شد. جراحان با‌تجربه با شبیه‌سازی واقعیت مجازی که بهبود قابل‌توجهی را در عملکرد ایجاد می‌کند، به‌طور مداوم از افراد تازه‌کار بهتر عمل می‌کردند. منحنی‌های یادگیری به‌طور قابل‌توجهی بین افراد تازه‌کار و متخصص متفاوت بود. تازه‌کارها پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به تکرارها نشان می‌دهند که اغلب بعد از تکرارهای دوم تا ششم افزایش می‌یابد. برعکس، متخصصان منحنی‌های یادگیری کوتاه‌تری را نشان دادند که خیلی زودتر در آن‌ها صعود رخ می‌داد که نشان‌دهنده سطح مهارت پایه بالاتر است. منحنی یادگیری، تلفیقی از روند واضحی از بهبود عملکرد با افزایش تکرارها را به تصویر می‌کشد که به اوج 84/01 درصد در تکرار پنجم می‌رسد که نشان‌دهنده کسب مهارت مؤثر در طول زمان (البته با نوسانات بالقوه یا افزایش سطح پس از آن) است.
نتیجه گیری در‌نتیجه، واقعیت مجازی یک پلتفرم امیدوارکننده برای افزایش مهارت‌های جراحی در زنان و زایمان ارائه می‌کند. همچنین منحنی‌های یادگیری مناسبی ارائه می‌کند که نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به تکرارها، به‌ویژه در میان تازه‌کاران است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واقعیت مجازی، منحنی یادگیری، زنان و زایمان، آموزش

عنوان انگلیسی The Learning Curves of Virtual Reality-based Training in Obstetrics and Gynecology: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Background Learning curves are essential in understanding skill acquisition and improvement, especially in complex medical procedures such as obstetrics and gynecology. Simulation training through virtual reality (VR) offers a promising way to enhance surgical skills in obstetrics and gynecology. This study aims to review studies that have used VR simulation for obstetrics and gynecology education and examined its learning curves. 
Methods This is a systematic review study that was conducted according to the PRISMA guidelines. A search was conducted using the keywords virtual reality, learning curve, gynecology & obstetrics in online databases including PubMed/MEDLINE, Embase, Web of Science, Scopus, Cochrane library, Google Scholar, SID, MagIran, and Elmnet  for relevant studies published until March 2024. Selected studies underwent data extraction and quality assessment. Quantitative synthesis involved pooling or combining data to draw a composite learning curve. 
Results Twelve studies were included in the review, which included participants with various skill levels from novice to expert. VR simulations significantly improved the performance. Experienced surgeons consistently outperformed novices. Learning curves differed significantly between novices and experts. Novices showed significant improvements with the increase of iterations, especially after the second to sixth iterations, while experts showed shorter learning curves, with improvements occurred much earlier, indicating their higher baseline skills. The composite learning curve depicted performance improvement with increasing iterations, peaking at 84.01% at the fifth iteration, indicating effective skill acquisition over time, albeit with potential fluctuations or leveling off thereafter.
Conclusion VR offers a promising platform for increasing surgical skills in obstetrics and gynecology, with favorable learning curves showing significant improvements over time, especially among novices.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Virtual reality, Learning curve, Obstetrics and gynecology, Education

نویسندگان مقاله سمیرا کاتبی | Samira Katebi
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.

طیبه زارعی | Tayyebeh Zarei
Department of Anesthesiology, Critical Care and Pain Management Research Center, Faculty of Medicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات بیهوشی، مراقبت ویژه و کنترل درد، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

مهرداد صیادی نیا | Mehrdad Sayadinia
Department of Surgery, Faculty of Medicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه جراحی عمومی، مجتمع آموزشی، درمانی و پژوهشی پیامبر اعظم(ص)، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

مجید وطن خواه | Majid Vatankhah
Department of Anesthesiology, Critical Care and Pain Management Research Center, Faculty of Medicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات بیهوشی، مراقبت ویژه و کنترل درد، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

پوریا ادیبی | Pourya Adibi
Department of Anesthesiology, Critical Care and Pain Management Research Center, Faculty of Medicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات بیهوشی، مراقبت ویژه و کنترل درد، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

مهرداد ملک شعار | Mehrdad Malekshoar
Department of Anesthesiology, Critical Care and Pain Management Research Center, Faculty of Medicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات بیهوشی، مراقبت ویژه و کنترل درد، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

شهرام شفا | Shahram Shafa
Department of Orthopedics, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
گروه ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

منصور دیلمی | Mansour Deylami
Department of Anesthesiology and Critical Care, Faculty of Medicine, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
استادیار گروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-561-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات