راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۱۴-۱۲۷

عنوان فارسی اجرای اعتباربخشی مؤسسه‌ای در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی ششمین کلان منطقه آمایشی کشور ایران در سال ۱۳۹۸
چکیده فارسی مقاله
مقدمه در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌های اعتباربخشی مبتنی بر استانداردها به‌منظور ارزیابی و تعالی آموزش علوم پزشکی اجرا می‌شود. هدف از این مطالعه ارزیابی کیفی و کمی سیستم آموزشی موجود در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ششمین کلان منطقه آمایشی کشور به‌منظور بهبود شرایط موجود و ارتقای کیفیت متناسب با انتظارات جامعه از آموزش عالی بود.
روش ها در این مطالعه با روش طرح موازی هم‌گرا تأثیرات وجود اعتباربخشی مؤسسه‌ای در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی ششمین کلان منطقه آمایشی کشور بر‌اساس پروژه ملی اعتباربخشی وزارتی شامل ۶۶ استاندارد و ۳۵۱ شاخص در ۸ حوزه ارزشیابی مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه بازدید میدانی از امکانات آموزشی‌پژوهشی و بررسی مستندات در هر 8 حوزه ارزشیابی انجام و  بعد از جمع‌آوری و بررسی داده‌ها، نتیجه اعتبار‌بخشی اعلام شد. 
یافته ها با‌توجه‌به زیرساخت‌های پژوهشی‌آموزشی و همچنین دستیابی به استاندارد‌های ضروری و ترجیحی، رشد قابل‌توجهی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی در کلان منطقه مشاهده شد.
نتیجه گیری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی کلان منطقه 6 آمایشی کشور، برای رسیدن به حد مطلوب در تمام استانداردهای لازم و بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی رشته‌های پزشکی باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند. همچنین آشناسازی تمام کارکنان دانشگاه با برنامه اعتباربخشی به‌عنوان یکی از معتبرترین روش‌های ارتقای کیفیت ارزشیابی محسوب می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبار‌بخشی، خود ارزیابی، ارزیابی بیرونی، استاندارد‌های اعتباربخشی

عنوان انگلیسی Implementation of an Institutional Accreditation Program at Medical Universities and Faculties in the Sixth Macro-region of Iran in 2019
چکیده انگلیسی مقاله
Background In most developed countries, accreditation programs are implemented based on standards to evaluate and improve medical education. This study aims to evaluate the quality and quantity of the educational system in universities and faculties located in the sixth macro-region of Iran to improve the existing conditions according to society's expectations of higher education.
Methods In this study , by convergent-parallel approach, the effects of institutional accreditation in universities and faculties in the sixth macro-region were examined in 2019 based on the national accreditation project including 66 standards and 351 indicators in 8 areas. A field visit to educational-research facilities and a documentation study were conducted based on the eight areas. After collecting and reviewing the data, the accreditation results were presented. 
Results Considering the educational-research facilities as well as the achievement of necessary and preferred standards, we saw a significant growth in medical universities and faculties in the region.
Conclusion Medical universities and faculties in the sixth macro-region should provide the necessary infrastructure to reach the optimal level in all necessary standards and improve the quality of medical education. In addition, familiarizing all university staff with the accreditation standards can help improve the quality of services.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accreditation, Self-assessment, External evaluation

نویسندگان مقاله علیرضا عبدانی پور | Alireza Abdanipour
Department of Anatomy, School of Medicine, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
گروه آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

فرهاد رمضانی بدر | Farhad Ramezani‐Badr
Department of Critical Care Nursing, School of Nursing and Midwifery, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
گروه پرستاری ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

علی نوروزی | Ali Norouzi
Medical Education Development Center, Zanjan University of Medical Science, Zanjan, Iran.
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

مهدی قائمی | Mehdi Ghaemi
Department of Anesthesiology, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، مرکز آموزشی درمانی آیت الله موسوی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-519-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات