راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۸۰-۱۹۳

عنوان فارسی تبیین موانع، راهکارها و عوامل انگیزشی مؤثر در روند ارتقای اعضای هیئت ‌علمی بالینی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی رابطه مستقیم با ارتقای مؤسسات آموزش عالی دارد و این مهم برای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی که وظیفه تربیت دانشجو را برعهده دارند، نقش حیاتی دارد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تبیین موانع، راهکارها و عوامل انگیزشی مؤثر در روند ارتقای اعضای هیئت علمی بالینی انجام شده است.
روش ها این مطالعه به روش کیفی با رویکرد پدیدار‌شناسانه انجام شده است که جهت کسب اطلاعات غنی از تجارب اعضای هیئت علمی بالینی که تجربه فرایند ارتقا را داشته‌اند استفاده شد. جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت هدفمند و با کمک مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام شد که به‌وسیله روش 7 مرحله‌ای کلایزی تحلیل شد. مشارکت‌کنندگان 9 نفر از اعضای هیئت علمی بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم بودند
یافته ها از مجموع 9 مصاحبه ابتدا 69 کد اولیه و واحد معنایی استخراج شد که به‌صورت 10 مضمون اصلی و 23 طبقه فرعی در 3 حیطه موانع و چالش‌های ارتقا (کمبود دانش اساتید نسبت به فرایند ارتقا، کمبود نیروی انسانی، چالش‌های ساختاری، چالش‌های آیین‌نامه، چالش‌های هیئت ممیزه)، پیشنهادات و راهکارهای رفع موانع (افزایش آگاهی اساتید، توسعه امکانات، اصلاح ساختار ارزیابی) و عوامل انگیزشی (عوامل درونی و عوامل بیرونی) دسته‌بندی شدند. 
نتیجه گیری یافته پژوهش حاضر نگاهی جدید در سطح دانشگاه‌های تیپ 3 را نمایان می‌‌کند که با چالش‌های خاص خود روبه‌رو هستند و پیشنهاد می‌شود جهت بهبود فرایند، آگاهی درزمینه آیین‌نامه ارتقا، شاخص‌ها و مصادیق آن‌ها افزایش یابد؛ کارگاه‌های آشنایی اعضای هیئت علمی با قوانین و ضوابط آیین‌نامه ارتقا برگزار شود، کارشناسان خبره به‌عنوان نیروهای حمایتگر اساتید بالینی اختصاص داده شود، ساختار آیین‌نامه ارتقا با‌توجه‌به وضعیت و خصوصیات اساتید بالینی بازنویسی شود و عوامل انگیزشی درونی و نظام حقوق و پاداش برای اساتید بالینی تقویت شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعضای هیئت علمی، ارتقای مرتبه علمی، پدیدارشناسی

عنوان انگلیسی Barriers, Solutions, and Effective Motivational Factors for the Promotion of Clinical Faculty Members: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background The academic promotion of faculty members is directly related to the promotion of universities, especially medical universities that are responsible for educating medical students. In this regard, this study aims to explore the barriers, solutions and effective motivational factors in the process of academic promotion for clinical faculty members in Iran.
Methods This is a qualitative study with a phenomenological approach. Semi-structured interviews with 9 clinical professors from Jahrom University of Medical Sciences who were experienced the promotion process were used to collect data. The collected information was analyzed based on Colaizzi’s seven-step method.
Results Based on the analysis, 69 primary codes and semantic units were extracted which led to identifying 10 main themes and 23 sub-themes in three areas of barriers to promotion (lack of knowledge of professors regarding the promotion process, lack of human resources, structural challenges, regulation challenges, audit board challenges), solutions to overcome barriers (increasing professors’ awareness, developing facilities, modifying the evaluation system), and motivational factors (Intrinsic and extrinsic factors). 
Conclusion The findings of the present research revealed a new perspective on the challenges of type 3 universities in Iran regarding the academic promotion process for clinical professors. To improve the process, it is recommended that, the awareness of professors about the promotion regulations and their indicators and clauses should be increased by holding workshops. Experts should be assigned to help them. The promotion regulations should be modified according to the status and characteristics of clinical professors. Intrinsic motivational factors including the salary and the reward system should be strengthened for them. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Faculty members, Academic promotion, Phenomenology

نویسندگان مقاله محمد رحمانیان | Mohammad Rahmanian
Department of Anesthesiology, Faculty of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم ‌پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

رضا شفیعی | Reza Shafiei
Student Research Committee, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌ پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

شهرام شفا | Shahram Shafa
Department of Orthopedics, Faculty of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
گروه ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم ‌پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

لهراسب طاهری | Lohrasb Taheri
Department of Surgery, Faculty of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
گروه جراحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌ پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

نوید کلانی | Navid Kalani
Research Center for Social Determinants of Health, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
مرکز تحقیقات مؤلفه‌های اجتماعی نظام سلامت، دانشگاه علوم ‌پزشکی جهرم، جهرم، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-540-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات