، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۸۸-۱۰۳

عنوان فارسی تأثیر تمرینات تعادلی، ذهن آگاهی و ترکیبی بر بهزیستی روان‌شناختی و ترس از سقوط سالمندان غیرفعال
چکیده فارسی مقاله
هدف شـیوع زیـاد افتـادن در سالمندان مسئله‌ای است که می‌تواند به پیامدهای معکوس سـلامتی از جملـه کـاهش کیفیـت زنـدگی و محـدودیت‌های کــارکردی منجــر شــود. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات ذهن‌آگاهی، تعادلی و ترکیبی بر بهزیستی روان‌شناختی و ترس از افتادن سالمندان غیرفعال بود.
روش‌ها آزمودنی‌های این تحقیق شامل 48 نفر از سالمندان مرد در دامنه سنی 65 تا 75 سال بود که به‌طور تصادفی در چهار گروه 12 نفری شامل؛ 1. گروه تمرین ذهن‌آگاهی 2. گروه تمرین تعادلی، 3. گروه تمرین ترکیبی و 4. گروه کنترل تقسیم شدند. پس از گروه‌بندی، افراد در پیش‌آزمون شامل تکمیل پرسشنامه کارآمدی افتادن و مقیاس بهزیستی روان‌شناختی شرکت کردند. سپس افراد در این مرحله به مدت 16 جلسه 60 دقیقه‌ای (سه روز در هفته) طبق برنامه گروه خود به تمرینات تعادلی، ذهن‌آگاهی و یا تمرینات ترکیبی پرداختند و سپس پس‌آزمون اخذ شد.
یافته‌ها یافته‌ها نشان داد بین تأثیر تمرینات ذهن‌آگاهی، تعادلی و ترکیبی بر بهزیستی روان‌شناختی و ترس از افتادن سالمندان غیرفعال تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0/001˂p).
نتیجه‌گیری بهر سه روش تمرینات تعادلی، ذهن‌آگاهی و ترکیبی بر بهزیستی روان‌شناختی و ترس افتادن سالمندان غیرفعال تأثیر داشته و سبب بهبود بهزیستی روان‌شناختی و کاهش ترس از افتادن شده است. همچنین از بین روش‌های تمرینی؛ روش تمرین ترکیبی (تعادل – ذهن‌آگاهی) تأثیر بیشتری بر بهزیستی روان‌شناختی و ترس از افتادن افراد را داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمرینات ذهن آگاهی، بهزیستی روان‌شناختی، ترس از افتادن، فعالیت بدنی، سالمندی

عنوان انگلیسی The Effect of Balance, Mindfulness, and Combined Exercises on Psychological Well-being and Fear of Falling in Inactive Elderly
چکیده انگلیسی مقاله
Objective The high prevalence of falls among the elderly leads to significant adverse health consequences, including reduced quality of life and functional limitations. The primary aim of this study was to examine the effects of mindfulness, balance, and combined exercises on psychological well-being and fear of falling in inactive elderly individuals.
Methods The subjects of this research were 48 elderly men aged 65 to 75 years, who were selected voluntarily based on the study's objectives from among the elderly men in Mashhad, Iran. They were randomly assigned to one of four groups (n=12): (1) Mindfulness Practice Group, (2) Balance Practice Group, (3) Combined Practice Group, and (4) Control Group. The research employed a semi-experimental design with pre-test and post-test assessments. Participants first completed the Fall Efficacy Questionnaire and the Psychological Well-being Scale as a pre-test. Subsequently, those in the intervention groups participated in balance exercises, mindfulness exercises, or combined exercises for 16 sessions, each lasting 60 minutes (three times a week), according to their group's protocol.
Results The findings indicated a significant difference in the effects of mindfulness, balance, and combined exercises on psychological well-being and fear of falling in inactive elderly individuals (p<0.001).
Conclusion All three interventions—balance exercises, mindfulness exercises, and combined exercises—were effective in improving psychological well-being and reducing the fear of falling among inactive elderly individuals. Notably, the combined exercise method (balance and mindfulness) had a greater impact on psychological well-being and fear of falling compared to the other methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness exercises, Psychological well-being, Fear of falling, Physical activity, Aging

نویسندگان مقاله آرمین فرخی | Armin Farokhi
Department of Physical Education and Sport Sciences, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.

علی یعقوبیان | Ali Yaghobian
Department of Physical Education and Sport Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.

مهدی نجفیان رضوی | Mahdi Najafian Razavi
Department of Physical Education and Sport Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.

امیر مقدم | Amir Moghadam
Department of Physical Education and Sport Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://biomechanics.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-200-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات