آرشیو توانبخشی، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۲۸۰-۲۸۹

عنوان فارسی ارتباط راهبردهای مدیریت منابع و جهت‌گیری هدف‌های پیشرفت در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی
چکیده فارسی مقاله هدف آسیب شنوایی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی تأثیر می‌گذارد. هدف این پژوهش بررسی ارتباط راهبردهای مدیریت منابع و جهت‌گیری هدف‌های پیشرفت در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی بود. روش بررسی پژوهش حاضر مطالعه‌ای توصیفی‌تحلیلی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی در محدوده سنی 15 تا 18 سال تشکیل می‌دادند. 80 دانش‌آموز (46 پسر و 34 دختر) با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس از شهرستان‌های استان تهران انتخاب شدند که در سطح اقتصادی و اجتماعی متوسطی قرار داشتند. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش پرسش‌نامه راهبردهای مدیریت منابع (پینتریچ و همکارانش، 1991) [7] و پرسش‌نامه تجدیدنظرشده جهت‌گیری هدف‌های پیشرفت (الیوت و موریاما، 2008) [30] بود. پینتریچ و همکارانش پرسش‌نامه راهبردهای مدیریت منابع را ساخته‌اند که براساس مقیاس هفت درجه‌ای لیکرتی نمره‌گذاری می‌شود. این پرسش‌نامه مدیریت زمان و محیط مطالعه، نظم‌دهی به تلاش، یادگیری از همتایان و کمک‌طلبی را دربردارد. الیوت و موریاما نیز پرسش‌نامه تجدیدنظرشده جهت‌گیری هدف‌های پیشرفت را طراحی کرده‌اند. این پرسش‌نامه دوازده آیتم دارد که براساس مقیاس هفت‌درجه‌ای لیکرتی نمره‌گذاری می‌شود. علاوه‌براین شامل این چهار مقیاس است: هدف تبحرگرا، هدف اجتناب از تبحر، هدف عملکردگرا و هدف اجتناب از عملکرد. داده‌های مطالعه با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی و رگرسیون گام‌به‌گام با استفاده از نسخه 19 نرم‌افزار آماری SPSS تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها در این پژوهش طبیعی‌بودن متغیرها با استفاده از آزمون کلموگروف‌اسمرینوف ارزیابی شد. نتایج نشان داد راهبردهای مدیریت منابع (نظم‌دهی به تلاش و کمک‌طلبی) و جهت‌گیری هدف‌های پیشرفت (هدف تبحرگرا و هدف اجتناب از عملکرد) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار دارد (05/0P<). هدف تبحرگرا، نظم‌دهی به تلاش، کمک‌طلبی و هدف اجتناب از عملکرد توانست 53/0درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی کنند (05/0P<). دراین‌میان هدف تبحرگرا بیشترین نقش را در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی داشت (001/0P<). نتیجه‌گیری افراد ناشنوا نمی‌توانند صدای بلند را بشنوند و حتی آن را درک کنند. آستانه شنوایی آن‌ها در گوش بهتر 90 دسی‌بل یا بیشتر است و با یا بدون سمعک نمی‌توانند بشنوند. آسیب شنوایی یکی از فراوان‌ترین آسیب‌های حسی در جوامع است که بیش از 250 میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند. نتایج نشان داد پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی شبیه دانش‌آموزان عادی است و به متغیرهای زیادی بستگی دارد. در این پژوهش نقش راهبردهای مدیریت منابع و جهت‌گیری هدف‌های پیشرفت در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی بررسی شده است. آسیب شنوایی با ناتوانی در ارتباط، تأخیر در زبان، محرومیت آموزشی، انزوای اجتماعی گوشه‌گیری، طرد، افسردگی و اضطراب همراه است. این عوامل سلامت روانی و عمومی را کاهش می‌دهد. کشورهای مختلف به‌نحو متفاوتی خدمات آموزشی و توان‌بخشی را به این افراد ارائه می‌کنند. توجه به متغیرهای راهبردهای مدیریت منابع (نظم‌دهی به تلاش و کمک‌طلبی) و جهت‌گیری هدف‌های پیشرفت (هدف تبحرگرا و هدف اجتناب از عملکرد) در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در مطالعه حاضر از روش همبستگی استفاده شده است و روابط نشان‌داده‌شده را نمی‌توان به‌عنوان عوامل علّی درنظرگرفت؛ ازاین‌رو این احتمال وجود دارد که چنین نتایج و همبستگی‌هایی از اثر متغیرهای دیگری ناشی شده باشد. از محدودیت‌های این مطالعه می‌توان به استفاده از پرسش‌نامه‌های خودگزارش‌دهی اشاره کرد. شاید دانش‌آموزان به‌دلیل اجتناب از برچسب‌خوردن یا پذیرفته‌شدن از طرف جامعه، دربرابر ارائه پاسخ درست و صادقانه احساس مسئولیت نکنند. راهبردهای مدیریت منابع و جهت‌گیری هدف‌های پیشرفت در آموزش دانش‌آموزان با آسیب شنوایی بسیار مفید هستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از این روش در مدرسه‌های ابتدایی و همچنین دیگر گروه‌های افراد استثنایی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای مدیریت منابع، جهت‌گیری هدف‌های پیشرفت، آسیب‌شنوایی

عنوان انگلیسی Research Paper: Effectiveness of Resource Management Strategies and Achievement Goals Orientation in Predicting Academic Achievement Among Students With Hearing Impairment
چکیده انگلیسی مقاله Objective The purpose of the present research was to investigate the relationship of the resources management strategies and achievement goals orientation in predicting academic achievement in students with hearing impairment. Materials & Methods The present research is a descriptive-analytical correlation study. The study population included students with hearing impairment who were aged 15-18 years. Eighty students (46 boys and 34 girls) were selected by convenient sampling method from Tehran province. The instruments of present research were resources management strategies questionnaire and achievement goals orientation questionnaire-revised. Data were analyzed by using mean, standard deviation, correlation coefficient, and stepwise regression along with SPSS (version 19). Results The normality of variables was tested. The Kolmogorov-Smirnov test showed that all variables were normal. The findings showed that resource management strategies (effort regulation and help-seeking) and achievement goals orientation (mastery approach goal and performance avoidance) have a positive and significant relationship with academic achievement (p< 0.05). Mastery approach, effort regulation, help seeking and performance avoidance goal predicted 0.53 percent of the variance in academic achievement (p< 0.05), and mastery approach goal had the most contribution to the prediction of academic achievement (p< 0.001). Conclusion Variables such as resource management strategies and achievement goals orientation have a crucial role in predicting academic achievement in students with hearing impairment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده سمیه جلیل آبکنار | seyede somayeh jalil abkenar
department of psychology and exceptional children education, faculty of psychology amp;amp; education, jalal al-e-ahmad ave., chamran highway, tehran, iran.
تهران، بزرگراه شهیدچمران، خیابان جلال آل احمد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی.

محمد عاشوری | mohammad ashori
department of psychology and exceptional children education, faculty of psychology and education, university of tehran, tehran, iran
ashorihh2@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سعید حسن زاده | saeed hasanzadeh
department of psychology and exceptional children education, faculty of psychology and education, university of tehran, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-613-4&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-323898.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات