|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۰۸-۳۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر مشارکت اجتماعی معلولان جسمیوحرکتی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد مرکز |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف معلولیت مفهومی کلی است که با محرومیتهایی که فرد در نتیجه نقص (اختلال) و ناتوانی تجربه میکند مرتبط است. هر گونه کمبود و کاهش فرصت برای مشارکت در زندگی اجتماعی در سطحی برابر با دیگران معلولیت نامیده میشود. با توجه به افزایش جمعیت معلولان جسمی و حرکتی در اثر عوامل ارثی و مادرزادی و اکتسابی (ضربه، تصادف، بیماری و سالمندی) و محدودیت ایجادشده در اثر معلولیت و بحث مشارکت اجتماعی معلولان در طبقه بندی ICF، پرداختن به مشارکت اجتماعی معلولان جسمی و حرکتی اهمیت خود را نشان میدهد. با توجه به مطالعات صورتگرفته توسط پژوهشگران، ازجمله نیازهای معلولان، نیاز آموزشی و کسب مهارتهای لازم برای حضور فعال در جامعه است. لذا کمک به معلولان جسمی و حرکتی به منظور رشد و گسترش مهارتهای زندگی مطلوب، ایجاد یا افزایش اعتماد به نفس در برخورد با مشکلات، کمک به آنها در رشد و تکامل عواطف و مهارتهای اجتماعی برای مشارکت اجتماعی موفق ضروری به نظر میرسد. لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر مشارکت اجتماعی معلولان جسمی و حرکتی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد مرکز بود. روش بررسی پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمام کارآموزان مرکز آموزشی نیکوکاری رعد مرکز بودند که در زمان انجام پژوهش کل کارآموزان مرکز 195 نفر بود. از این بین 120 نفر زن و 75 نفر مرد بودند. نمونه بررسیشده در این تحقیق 60 نفر از معلولان جسمی و حرکتی مرکز آموزشی نیکوکاری رعد مرکز شهر تهران بودند که با توجه به معیارهای ورود به روش تصادفی ساده انتخاب و با قرعهکشی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی در هشت جلسه و هر جلسه 90 دقیقه برای گروه آزمایش انجام گرفت. به منظور سنجش مشارکت اجتماعی افراد قبل از شروع اولین جلسه و بعد از پایان آخرین جلسه بین افراد شرکتکننده در پژوهش پرسشنامه مشارکت اجتماعی و پرسشنامه جمعیتشناختی توزیع و توسط آنان تکمیل شد. این پرسشنامه را یزدان پناه در سال 1386 در ایران ساخته و روا و پایا شده است. ضرایب روایی و پایایی بهدستآمده برای مشارکت اجتماعی 788/0 و 87/0 بود. برای تحلیل دادهها از نسخه 16 نرمافزار SPSS، آمار توصیفی نظیر میانگین و فراوانی و انحرافمعیار و آمار استنباطی نظیر آزمونهای منویتنی، لون، کولموگروف اسمیرنف، تی وابسته و مستقل و آزمون کوواریانس آنوا استفاده شد. یافتهها نتایج این پژوهش نشان داد بین مشارکت اجتماعی کل و خردهمقیاسهای مشارکت نهادی و غیرنهادی افراد قبل و بعد از آموزش مهارتهای اجتماعی (p< 0/05) و نیز بین مشارکت اجتماعی کل و زیرمقیاسهای آن در بین افراد آموزشدیده و آموزشندیده (p< 0/05) تفاوت آماری معناداری وجود دارد. نتیجهگیری با توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت برگزاری جلسههای آموزش مهارتهای اجتماعی بر مشارکت اجتماعی معلولان جسمی و حرکتی در دو بُعد نهادی و غیرنهادی مؤثر است. لذا احتمال داده میشود که بهکارگیری گستردهتر این نوع مداخله توسط متخصصان حوزه معلولان بتواند در بر طرفکردن محدودیت مشارکت معلولان جسمی و حرکتی مؤثر واقع شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مشارکت اجتماعی، معلولان جسمی و حرکتی، مهارت اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
Research Paper: Effects of Social Skills Training on Social Participation Among Physical and Motor Disabled People in Educational Complex Charity, Raad Center |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective Disability is a general concept that relate to a person's deprivations resulting from defects (disorder) disability. In other words, any lack or reduction in equal level of opportunity to participate in social life is called disability. As a result of increasing population of physical and motor disabled, which is mainly caused by genetic factors, congenital and adventitious such as trauma, accidents, diseases and aging, active social participation of a large number of people will be restricted, but on the other hand, considering ICF classification which emphasize on participation of people with disabilities, the importance of addressing the social participation of people with physical and motor disabilities will be more prominent. Thus helping the individuals with physical and motor disabilities develop their skills for good life, increased confidence in dealing with problems and also help them in development of emotions and social skills seems necessary for successful social participation. So the purpose of this study was to investigate the effectiveness of social skills training on social participation among physical and motor disabled people in educational Raad charity rehabilitation complex. Materials & Methods This research was semi-experimental with pre-test and post-test pattern and control group. The statistical population in this study included all students of Raad center (195 members of which 120 were females and 75 males). Sixty physical and motor disabled members were selected randomly and divided into two groups (intervention and control). Social skills program was implemented in the experiment group in 8 sessions, each of 90 min duration. To assess the social participation of participants, the social participation and demographic questionnaires were filled by the participants before the first session and after the last session. Validity and reliability for social participation were 0.788 and 0.87, respectively. The data were analyzed by software SPSS version 16. Descriptive statistics such as mean, frequency, standard deviation, and inferential statistics including Mann-Whitney U test, Levene’s test, Kolmogorov-Smirnov test, t-dependent and independent t-tests and covariance (ANCOVA) were used Results Significant differences were found between total social participation before and after social skills training (p< 0.05) and between total social participation and the institutional and non-institutional subscales for trained and untrained participants (p< 0.05). Conclusion According to the results of this study, holding training sessions on social skills can be effective for the physical and motor disabled people. So, it is likely that the widespread use of this intervention by professionals can relieve the limitations of participation of people with physical and motor disability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Social participation, Physical disabled, Social skills |
|
نویسندگان مقاله |
پریا پورحسین هندآباد | paria pourhossein hendabad department of social work, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar ave., daneshjoo blvd., evin, tehran, iran. تهران، اوین، بلوار دانشجو، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه مددکاری اجتماعی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مصطفی اقلیما | mostafa eghlima department of social work, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
ملیحه عرشی | malihe arshi department of social work, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
زهرا تقی نژاد | zahra taghinezhad department of social work, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2212-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-323901.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مددکاری اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|