|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۲۶-۳۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی برنامه جامع توانبخشی والدمحور نوایش بر رشد مهارتهای ارتباطی اولیه و زبانی کودکان ناشنوای ۰ تا ۲ سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف مداخله زودهنگام اقدامی ضروری برای پیشگیری از تأثیر ناشنوایی بر رشد زبان و مهارتهای ارتباطی است. تشخیص زودهنگام ناشنوایی و برنامههای منسجم توانبخشی نقش بسزایی در رشد زبان بیانی و زبان دریافتی و مهارتهای ارتباطی کودکان ناشنوا ایفا میکند. از طرفی کاهش سن تشخیص و مداخله ضرورت حضور بیشتر والدین در برنامههای توانبخشی را بهدنبال دارد. افزونبراین ارتباط کودکان ناشنوا با والدین در سالهای اولیه در رشد زبان و مهارتهای ارتباطی مؤثر است. اهمیت مشارکت والدین در توانبخشی کودکان ناشنوا بهعنوان والد-درمانگر، لزوم ارائه برنامه جامع توانبخشی خانوادهمحور را همزمان با تشخیص ناشنوایی و شروع اقدامات ادیولوژیکی و اتولوژیکی نشان میدهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه جامع توانبخشی والدمحور نوایش بر رشد مهارتهای ارتباطی اولیه و زبانی کودکان ناشنوای 0 تا 2 سال انجام شده است. روش بررسی پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی بود و در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. با روش نمونهگیری هدفمند، 62 نفر از کودکان ناشنوای 0 تا 2 سال (30 دختر و 32 پسر) از مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان رسولاکرم(ص) بهصورت هدفمند انتخاب و بهطورتصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. روی این کودکان عمل کاشت حلزون شنوایی انجام گرفته بود یا برای استفاده از کاشت حلزون شنوایی نامزد شده و در مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان رسولاکرم(ص) تشکیل پرونده داده بودند. آزمودنیهای گروه آزمایش برنامه جامع توانبخشی والدمحور نوایش را در قالب 18 جلسه گروهی و فردی (6 جلسه گروهی و 12 جلسه فردی) دریافت کردند. همچنین در طول اجرای تحقیق، برای پیگیری روند اجرای برنامه و نیز پاسخگویی به سؤالات والدین مشاورههای تلفنی انجام گرفت. برای بررسی مهارتهای ارتباطی اولیه و زبانی از ابزارهایی مانند ویرایش سوم پرسشنامه سنین و مراحل (ASQ-3) و نیمرخ مقیاس رشدی رفتار نمادین و ارتباط ((CSBSDP استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نسخه 19 نرمافزار SPSS و در سطح معنیداری 001/0>P انجام گرفت. همچنین برای تحلیل یافتهها از تحلیل کواریانس تک و چندمتغیری استفاده شد. یافتهها یافتهها نشان داد میانگین نمرات در حیطه مهارت ارتباطی در گروه آزمایش در مقایسهبا گروه کنترل در پسآزمون در مقایسهبا پیشآزمون افزایش بیشتری یافته است (33/43). همچنین تحلیل یافتهها با استفاده از تحلیل کواریانس تکمتغیری و چندمتغیری حاکی از آن بود که برنامه جامع توانبخشی نوایش در افزایش نمرات در حیطه مهارتهای ارتباطی (23/26)، زبان بیانی و گفتار (83/16) و رفتار نمادین (77/12) مؤثر بوده است (001/0>P). نتیجهگیری نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر برنامه جامع توانبخشی والدمحور نوایش بر رشد مهارتهای ارتباطی اولیه و زبان در کودکان ناشنواست. ازاینرو کاربرد این برنامه در مراکز توانبخشی کودکان ناشنوا و با هدف آموزش والدین بهعنوان درمانگر اصلی کودک ناشنوا توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Research Paper: Effect of Navayesh Parent-Based Comprehensive Rehabilitation Program on the Development of Early Language and Communication Skills in Deaf Children Aged 0-2 Years |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective Early diagnosis and coherent rehabilitation programs play a key role in improving receptive and expressive language and communicational skills of deaf children. Communication with their parents could influence the development of languages and communication skills in these children. It is important to ensure parental involvement in the rehabilitation of deaf children as parent-therapists show the necessity for the provision of a comprehensive family-centered rehabilitation program along with the diagnosis of hearing loss and audiological and etiological evaluations. Materials & Methods This is an experimental study, with pre-test and post-test design. Sixty-two 0-2 years-old deaf children (30 girls and 32 boys), who either had undergone cochlear implant surgery or were candidates for cochlear implant surgery and had medical records at the Cochlear Implant Center in the Rasul Akram Hospital, were selected using purposive sampling. The subjects were then randomly divided into two groups (experimental and control groups). The subjects of the experimental group received the Navayesh parent-based comprehensive rehabilitation program in 18 group and individual sessions (6 group sessions and 12 individual sessions). To investigate early language and communication skills, the Ages and Stages Questionnaires, third edition, and the Communication and Symbolic Behavior Scales Developmental Profile were used. In addition, the Univariate and Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) was used for the analysis of data. Results The findings of this study demonstrated that post-test average scores in communication skills increased in the experimental group compared to the control group with respect to pre-test (43.33). In addition, the MANCOVA results suggested that Navayesh comprehensive rehabilitation program was effective in increasing the scores in the areas of communication skills, expressive language, and symbolic behavior (P< 0.001). Conclusion The results are indicative of the effect of the Navayesh parent-based comprehensive rehabilitation program on the development of early language and communication skills of deaf children. Therefore, it is recommended that this program should be used at rehabilitation centers for deaf children, aiming at training parents as the primary therapists of deaf children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعید حسن زاده | saeid hassanzadeh facualty of psychology and education, tehran university دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
فاطمه نیک خو | fatemeh nikkhoo department of psychology and education of exceptional children, faculty of psychology and education, university of tehran, tehran, iran تهران، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2187-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-323903.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|