|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳-۳
|
|
|
عنوان فارسی |
عملکرد شغلی در مدیریت بحران بر اساس سازگاری، تعهد و رضایت شغلی (مطالعهی موردی سازمان آتشنشانی قم) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در دنیای سازمانها با توجه به ویژگیها و نوع ارائه خدمات متفاوتشان، بیشک نقش سازمان آتشنشانی به عنوان یک ارگان حیاتی در یاریرسانی به مردم نیازمند، بسیار ضروری و مهم جلوه مینماید. هدف پژوهش پیشرو، تبیین نقش میانجی رضایت شغلی در بررسی تأثیرگذاری سازگاری و تعهد بر عملکرد شغلی کارکنان در مدیریت کردن بحران، آن هم با محوریت سازمان آتشنشانی است. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی_همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههایی استاندارد است و سؤالات در قالب طیف لیکرت مطرح گردیدند. جامعه آماری، در برگیرندهی 80 نفر کارکنان سازمان آتشنشانی استان قم میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و از میان آنان نمونهای به اندازه 60 نفر، بهطور کامل پرسشنامهها را تکمیل نمودند. چهار متغیر پژوهش عبارتند از: سازگاری شغلی، تعهد شغلی، رضایت شغلی و عملکرد شغلی که در بین آنها رضایت شغلی، متغیری میانجی فرض شد. پایایی دادهها با بکارگیری معیار آلفای کرونباخ و روایی آنها نیز با کمک دو شاخص روایی همگرا و روایی واگرا مورد آزمون و تأیید قرار گرفتند. در پژوهش اخیر، دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزار Warp Pls 7.0 مورد سنجش واقع شدند. یافتهها: آزمون فرضیههای پژوهش حاضر نشان داد، تعهد شغلی بر رضایت شغلی به میزان 69 درصد (با سطح معناداری 0/001>) تأثیر معنادار دارد، تأثیر سازگاری شغلی بر رضایت شغلی به میزان 17 درصد (با سطح معناداری 0/087) رد شد و تأثیر متغیر میانجی رضایت شغلی بر عملکرد شغلی با اندازه 32 درصد (با سطح معناداری 0/004>)، نشاندهنده تأیید این رابطه بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر، با درنظرگرفتن شرایط کارکنان سازمان آتشنشانی در زمینه مهار بحران نشان داد، تأثیر تعهد شغلی بر عملکرد شغلی با میانجیگری رضایت شغلی دارای تأثیر معنادار 22 درصدی (با سطح معناداری 0/001>) است ولی تأثیر سازگاری شغلی بر عملکرد شغلی حتی با درنظرگرفتن متغیر میانجی رضایت شغلی تأیید نشد و با محاسبه ضریب مسیری به اندازه 5 درصد (با سطح معنادار 0/05<) رد شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تعهد شغلی، رضایت شغلی، سازگاری شغلی، عملکرد شغلی، سازمان آتشنشانی، مدیریت بحران |
|
عنوان انگلیسی |
Job Performance in Crisis Management based on Adaptability, Commitment and Job Satisfaction (A Case Study of Qom Fire Department) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: In the world of organizations, due to their different characteristics and types of service provision, the role of the fire department as a vital organ in helping people in need is undoubtedly very necessary and important. The aim of the upcoming research is to explain the mediating role of job satisfaction in investigating the impact of adaptability and commitment on the job performance of employees in crisis management, focusing on the fire department. Methods: The current research method is descriptive-correlation and applied studies. The data collection tool is a standard questionnaire and the questions were asked in the form of a Likert scale. The statistical population includes 80 employees of the fire department of Qom province, who were selected by simple random sampling, and among them, a sample of 60 people completely completed the questionnaires. The four research variables are: career adaptability, job commitment, job satisfaction and job performance, among which job satisfaction was assumed to be a mediating variable. Data reliability was tested and confirmed by using Cronbach's alpha criterion and their validity with the help of two indices of convergent validity and Discriminant validity. In this research, the data were measured by structural equation modeling method with partial least squares approach and using Warp Pls 7.0 software. Findings: The test of the hypotheses of this research showed that job commitment has a significant effect on job satisfaction by 69% (with a significance level <0/001), the effect of career adaptability on job satisfaction was rejected by 17% (with a significance level of 0/087), and the mediating effect of job satisfaction on job performance by 32% (with a significance level <0/004) showed the confirmation of this relationship. Conclusion: The results of this research, taking into account the conditions of the employees of the fire department in the field of crisis management, showed that the effect of job commitment on job performance with the mediation of job satisfaction has a significant effect of 22% (with a significance level <0/001), but the effect of career adaptability on job performance even considering the mediating variable of job satisfaction It was not confirmed and it was rejected by calculating a path coefficient of 5% (with a significance level >0/05). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Job Commitment, Job Satisfaction, career adaptability, job performance, fire department, Crisis Managemen |
|
نویسندگان مقاله |
نیره اسکندری | Nayyereh Eskandari Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus of the University of Tehran, Qom, Iran. دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
علی حمیدی زاده | Ali Hamidizadeh Public Administration Department, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, qom, Iran. گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-847-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|