دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۴-۴

عنوان فارسی شناسایی استراتژی‌های مدیریت بحران کسب ‌وکارهای کوچک فعال در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید ۱۹ با رویکرد آمیخته
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با فراگیر شدن کووید 19 در سال­های اخیر، صنایع بی‌شماری در جهان درگیر بحرانی بی‌سابقه شده‌اند. کسب و کارها به ‌منظور حفظ بقا و موقعیت رقابتی خود همزمان با کاهش نرخ رشد اقتصادی، ناچار به ایجاد تغییرات اساسی در استراتژی­های کسب و کار خود شدند. شناسایی هوشمندانه استراتژی‌های مدیریت بحران، به ویژه در صنعت غذایی که صنعتی استراتژیک به شمار می­آید، راهگشای تصمیمات کارا و اثربخش خواهد بود. از این‌رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی استراتژی‌های مدیریت بحران کسب و کارهای کوچک فعال در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید ۱۹ با رویکرد آمیخته است.
روش: پارادایم به کار رفته در پژوهش حاضر، عمل‌گرا، رویکرد به کار رفته، آمیخته از نوع اکتشافی و استراتژی به کار رفته در بخش کیفی، تحلیل تم و در بخش کمی، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه بخش کیفی متشکل از خبرگان موضوع بوده که مصاحبه با آن‌ها تا رسیدن به اشباع نظری (تعداد 15 مصاحبه) ادامه یافت. جامعه آماری بخش کمی نیز متشکل از 314 نفر از روسا، سرپرستان، مدیران ارشد و میانی سازمان­های فعال در حوزه تولید مواد غذایی در ایران بوده­اند. روش نمونه­گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند قضاوتی و گلوله برفی و در بخش کمی به صورت تصادفی خوشه­ای صورت پذیرفت.
یافته‌ها: در بخش کیفی، تعداد 10 استراتژی مدیریت بحران در سه دسته کلی استراتژی­های بحران؛ استراتژی‌های بقا؛ و استراتژی‌های تاب‌آوری به همراه زیرمجموعه­های مرتبط شناسایی گردید. استراتژی­های کاهشی، یکپارچگی و ارتباط و توسعه و استقامت برای استراتژی­های بحران شناسایی و ارائه گردید. همچنین، پیگیری رقبا، آماده­سازی زیرساخت­ها و برنامه­ریزی و جهت­گیری استراتژیک برای استراتژی­های بقا؛ و در نهایت، استراتژی­های کار، مالی، بازاریابی و توانمندسازی منابع انسانی برای استراتژی­های تاب­آوری، شناسایی و ارائه گردیده است. در بخش کمی، پرسشنامه متشکل از استراتژی­ها مورد تحلیل عاملی تاییدی قرار گرفت که در نتیجه آن تمام سوالات تایید شدند.
نوآوری: جستجوی محققان پژوهش حاضر در پایگاه‌های معتبر داخلی نشان داد که تاکنون پژوهشی که به شناسایی استراتژی‌های مدیریت بحران کسب و کارهای کوچک فعال در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید 19 با رویکرد آمیخته پرداخته باشد، یافت نشد. بنابراین نوآوری پژوهش حاضر از سه جهت می‌باشد. اول، پژوهش حاضر به شناسایی استراتژی‌های مدیریت بحران کسب و کارهای کوچک در دوران پاندمی کووید 19 پرداخته است. دوم، به شناسایی استراتژی‌های مدیریت بحران در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید 19 پرداخته شده است. سوم، سه نوع استراتژی بحران، تاب‌آوری و بقا به همراه زیرمجموعه‌های آن‌ها شناسایی گردیده است، در حالی‌که تاکنون این استراتژی‌ها به صورت جامع در پژوهشی شناسایی و ارائه نگردیده است.
نتیجه‌گیری: ‌مواجهه هوشمندانه با بحران در محیط پیچیده صنایع، نیازمند درک و تحلیل درست شرایط و یافتن استراتژی‌های اثربخش است. به خصوص مدیران کشور به علت دگرگونی­های سریع جهانی، منطقه­ای و پیشامدهای داخلی، با عدم قطعیت­های شدیدی مواجه­اند. شناسایی هوشمندانه استراتژی­های مدیریت بحران، به ویژه در صنعت غذایی که صنعتی استراتژیک به شمار می­آید، راهگشای تصمیمات موثر خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت بحران، استراتژی‌های مدیریت بحران، کسب ‌و کارهای کوچک، کووید 19

عنوان انگلیسی Identifying Crisis Management Strategies of Small Businesses Active in Iran's Food Industry During the Covid 19 Pandemic with a Mixed Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: With the spread of Covid-19 in recent years, countless industries in the world have been involved in an unprecedented crisis. In order to maintain their survival and competitive position, businesses were forced to make fundamental changes in their business strategies at the same time as the economic growth rate decreased. Intelligent identification of crisis management strategies, especially in the food industry, which is considered a strategic industry, will open the way for efficient and effective decisions. Therefore, the main purpose of this research is to identify crisis management strategies of small businesses active in Iran's food industry during the Covid-19 pandemic with a mixed approach.
Method: The paradigm used in the current research is pragmatic, the approach used is a combination of exploratory type and strategy used in the qualitative part, theme analysis and in the quantitative part, descriptive-survey. The qualitative community consisted of subject matter experts whose interviews continued until reaching theoretical saturation (number of 15 interviews). The statistical population of the quantitative part also consisted of 314 heads, supervisors, senior and middle managers of organizations active in the field of food production in Iran. Sampling method was done in qualitative part as snowball and in quantitative part as cluster random sampling.
Findings: In the qualitative part, the number of 10 crisis management strategies in three general categories of crisis strategies; survival strategies; and resilience strategies were identified along with related subcategories. Reduction strategies, integration and communication, development and endurance for crisis strategies were identified and presented. Also, following competitors, infrastructure preparation and strategic planning and orientation for survival strategies; And finally, work, financial, marketing and human resource empowerment strategies for resilience strategies have been identified and presented. In the quantitative part, the questionnaire consisting of strategies was subjected to confirmatory factor analysis, as a result of which all the questions were confirmed.
Innovation: The search of the researchers of the current research in sientific databases showed that so far no research has been found that has dealt with the identification of crisis management strategies of small businesses active in the Iranian food industry during the covid-19 pandemic with a mixed approach. Therefore, the innovation of the current research is in three directions. First, the current research has identified the crisis management strategies of small businesses during the Covid-19 pandemic. Second, crisis management strategies in Iran's food industry during the Covid-19 pandemic have been identified. Third, three types of crisis, resilience and survival strategies have been identified along with their related subcategories, while so far these strategies have not been comprehensively identified and presented in a research.
Conclusion: Dealing intelligently with the crisis in the complex environment of industries requires a correct understanding and analysis of the situation and finding effective strategies. Especially the managers of the country are facing severe uncertainties due to rapid global and regional transformations and internal events. Intelligent identification of crisis management strategies, especially in the food industry, which is considered a strategic industry, will open the way for effective decisions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Crisis Management, Crisis Management Strategies, Small Businesses, Covid 19

نویسندگان مقاله فاطمه کریمی جعفری | Fatemeh Karimi Jafari
Khatam University, Tehran, Iran.
دانشگاه خاتم، تهران، ایران.

سونا بایرام زاده | Sona Bairamzadeh
Khatam University, Tehran, Iran.
دانشگاه خاتم، تهران، ایران.

آرش دبیری | Arash Dabiri
Khatam University, Tehran, Iran.
دانشگاه خاتم، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-835-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات