|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۱۷۶-۱۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی روش درمانی پاسخ محور بر میزان سؤال پرسیدن کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم: پژوهش مورد منفرد |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش درمانی پاسخ محور بر میزان سؤال پرسیدن کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت. مواد و روش ها :جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم بود که به موسسه مشاوره و درمان اوتیسم امید باور در شهر تهران مراجعه میکردند. از بین این کودکان، سه کودک زیر 6 سال با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع مورد منفرد با طرح A-B بود. بدین منظور، پس از موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و آزمودنیها، 12 جلسه آموزش سؤال پرسیدن با استفاده از روش درمانی پاسخ محور را دریافت کردند. متغیر وابسته (بهبود سؤال پرسیدن) از طریق دو مشاهدهگر به دقت اندازهگیری شد. یافته ها: نتایج تحلیل دیداری نمودار دادهها نشان میدهد که مداخله در هر سه آزمودنی اثربخش بوده است. درصد دادههای غیرهمپوشی (PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای سه شرکتکننده به ترتیب 83%، 100% و 67% بود. نتیجه گیری :با توجه به اهمیت آغازگری سؤال پرسیدن در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی، پیشنهاد میشود که این روش در مراکز درمانی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم به کار گرفته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلالال طیف اوتیسم، درمان پاسخ محور، سؤال پرسیدن |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of the Pivotal Response Treatment on the Degree of Question-Asking of Children With Autism Spectrum Disorder: A Single-Subject Research |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: One of the prevalent problems in children with autism spectrum disorder is that they face problem related to social initiation and initiation in questions asking. The present study aimed to investigate the effectiveness of the Pivotal Response Treatment on the degree of question-asking of children with autism spectrum disorder. Methods: The research population included all children with autism spectrum disorder who were referred to the Omid Bavar Institute for Counseling and Treatment of Autism in Tehran. Accordingly, three children below 6 years were selected as the sample using purposive sampling. The research method was a single subject with an A-B design. To conduct the research, after the position of baseline, intervention started and during 12 sessions, training "how to ask" was presented to the subjects using Pivotal Response Treatment . The dependent variable (improving Question-Asking) was measured attentively by two observers. Results: After visual analysis of the charts of data, the intervention in the three subjects was found to be effective. The percentage non-coverage data in the two situations of baseline and intervention was 83%, 100% and 67% respectively. Conclusion: Regarding the significance of initiation in Question-Asking, it is suggested that this method should be applied in treatment centers for children with autism spectrum disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
صمد عظیمی گروسی | samad azimi garousi department of psychology of children with special needs, faculty of psychology and educational sciences, university of tehran, tehran, iran. گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. تلفن 88250062 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
احمد عابدی | ahmad abedi , associate professor, department of psychology and education of children with special needs, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran. گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
علیرضا محسنی اژیه | alireza mohseni ezhiyeh department of psychology and education of children with special needs, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran. گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
ناهید وکیلی زاده | nahid vakilizadeh department of psychology and education of children with special needs, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran. گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-814&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-327529.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|