روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۱۸۸-۱۹۸

عنوان فارسی تأثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی ۱۲-۹ سال
چکیده فارسی مقاله اهداف :پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرین‎های ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان 12-9 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت. مواد و روش ها: 40 نفر از دانش‌آموزان پسر 12-9 سال از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. تشخیص اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسش‎نامه ارزیابی اختلال هماهنگی رشدی ونسخه ارزیابی کلی حرکت درکودکان، مصاحبه بالینی و تأیید روان‌پزشک صورت گرفت. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی که از دو زیرگروه تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروه‌ها، تمرین‎های منتخب را به مدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنی‌ها قبل و بعد از تمرینات به وسیله آزمون‌های ارزیابی کلی حرکت درکودکان و آدمک گودیناف ارزیابی شدند. یافته ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معنا‌دار دارد (05/0>P). نتیجه گیری: به نظر می‎رسد که برنامه‌های تمرینی ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی به بهبود اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی کمک می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Individual, Group and Cooperative Special Practices on the Cognitive Function of Children Aged 9-12 Years With Development Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The purpose of this research was to determine the effect of the special individual, group and cooperative exercises on the cognitive function of children. Methods: Forty boy students aged 9–12 years were chosen from elementary schools of Mashhad. The diagnosis of development coordination disorder, was done using Development Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ), Movement Assessment Buttery for Children -2 Test, clinical interview and confirmation of a psychiatrist. Participants were randomly divided into four groups (control, individual, group, and cooperative which include two groups in below). They trained with one trainer for 24 sessions, and each session lasted for about 60 minutes. Before and after the exercises, the test groups were evaluated by MABC2 and Goodenough dummy test. Results: Data analyses were done using multivariate covariance. The results showed that special individual, group and cooperative exercises had a significant effect on development coordination disorder (P< 0.05) and cognitive performance of development coordination disorder children (P< 0.05). Conclusion: In conclusion, special individual, group and cooperative exercises can help to improve the development coordination disorder and cognitive performance in development coordination disorder children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد زارعی | javad zarei
department of motor behavior, international campus, ferdowsi university of mashhads, mashhad, iran.
گروه رفتار حرکتی، پردیس بینالملل، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

حمیدرضا طاهری | hamidreza taheri
professor, department of motor behavior, faculty of sport sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran.
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مهدی سهرابی | mehdi sohrabi
professor, department of motor behavior, faculty of sport sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran.
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

عبدالله قاسمی | abdollah ghasemi
assistant professor, department of physical education, faculty of humanities and social sciences, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran.
گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-810&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-327530.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات