مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۴۲-۴۷

عنوان فارسی مقایسه میزان و موارد مصرف گیاهان دارویی در دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی قم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: طب گیاهی یکیازروش‌هاییاستکهدردرمانبیماری‌هامورداستفادهقرار می‌گیرد. مطالعات انجام‌گرفته در ایران حاکی از مصرف بالای گیاهان دارویی است. لذا با توجه به تأثیرات جدی مصرف این گیاهان بر سلامت انسان، مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان و مصرف گیاهان دارویی در دانشجویان دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی قم انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 360 دانشجو از دو دانشگاه علوم پزشکی قم‌ و دانشگاه قم (180 نفر از هر دانشگاه) از طریق نمونه‌گیری مرحله‌ایتصادفی‌شده انتخاب شدند. ابزار بررسی، یک پرسشنامه محقق‌ساخته بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌دو تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، 05/0>p در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میزان مصرف داروهای گیاهی در بین دانشجویان مورد بررسی، 3/75% بود که در این میان، میزان استفاده در دانشجویان غیرپزشکی 7/59% و در دانشجویان علوم پزشکی 3/40%گزارش شد، این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0=p). همچنین بیشترین موارد استفاده (4/90٪) در درمان بیماری‌ها بود که از این نظر مصرف در دانشجویان پزشکی با 2/97% در مقایسه با دانشجویان دانشگاه قم با 8/85%، به‌صورت معنی‌داری بیشتر بود (005/0‌=‌p). نتیجه‌گیری: با توجه به مصرف گسترده داروهای گیاهی توسط دانشجویان، لازم است توجه بیشتری به نقشآموزشمداوموارتقای فرهنگمصرفداروهای گیاهی در میان دانشجویان صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گیاهان دارویی، دانشجویان، قم، ایران

عنوان انگلیسی Comparison of Frequency and Indications of Use of Medicinal Plants in Medical and Non-medical Students in Qom, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Herbal medicine is one of the methods being used in the treatment of diseases. Studies in Iran indicate high use of medicinal plants. Therefore, considering the serious effects of these plants on human health, the present study was performed with the purpose of comparing the frequency of use of medicinal plants in the students of medical and non-medical universities of Qom city in 2012. Methods: In this cross-sectional study, 360 students of Qom University of Medical Sciences and University of Qom (180 students from each University) were selected through stage random sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire. Data were analyzed using Mann-whitney and chi-square tests. The significance level was considered p< 0.05. Results: The frequency of use of herbal medicines among the studied students was 75.3%, of which the frequency in non-medical students was reported 59.7% and in medical student 40.3%.This difference was statistically significant(p=0.001). Also, the most cases of use (90.4%) was for treatment of diseases, which from this point of view the frequency of use in medical students with 97.2% was significantly higher compared to students of the University of Qom with 85.8%(p=0.005). Conclusion:In light of the extensive use of herbal medicines by students, it is necessary to pay more attention to the role of continuous education and promotion of the culture of the use of herbal medicines in students. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Plants, Medicinal, Students, Qom, Iran

نویسندگان مقاله مصطفی کاظمیان منصور آباد | mostafa kazemian mansurabad
university of qom
دانشگاه قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)

هدی احمری طهران | hoda ahmari tehran
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

احمد کچویی | ahmad kachoi
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

مریم میری زاده | maryam mirizadeh
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-426&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329486.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات