|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲-۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی با استفاده از مدل سروکوال |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: ارزیابی خدمات آموزشی ارائهشده به دانشجویان و تعیین میزان اختلاف بین وضع موجود و مورد انتظار میتواند زمینه تدوین برنامههای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی را فراهم آورد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1389 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 274 نفر از دانشجویان دانشگاه علومپزشکی شاهرود به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد سروکوال (Servqual) بود. پرسشنامه27 سؤالی شامل دو بخش دموگرافیک و ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات آموزشی بود که بهصورت خودایفا تکمیل شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی زوجی و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و عبارات مربوط به سنجش آن، شکاف کیفیت وجود داشت. بیشترین شکاف کیفیت در بُعد پاسخگویی (45/1-) و کمترین شکاف در بُعد تضمین (14/1-) مشاهده شد. میانگین نمره شکاف کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان دختر در تمام ابعاد پنجگانه کیفیت، بیشتر از دانشجویان پسر برآورد شد که این اختلاف از نظر آماری معنیدار بود (001/0p<). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد انتظارات دانشجویان در تمامی ابعاد خدمت برآورده نمیشود. لذا پاسخگویی، مشتریمداری، بهبود فرآیندهای انجام کار، بهسازی فضای فیزیکی و توجه به سایر ابعاد در برنامهریزیها میتواند نقش مؤثری در ارتقای کیفیت خدمات آموزشی داشته باشد. کلید واژهها: آموزش؛ کیفیت خدمات آموزشی؛ ادراکات؛ انتظارات؛ تحلیل شکاف؛ مدل سروکوال؛ دانشجویان. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Gap Analysis between Students' Perceptions and Expectations of Quality of Educational Services Using Servqual Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Backgrounds and Objectives: Assessing the educational services provided for students and determining the gap between the current status and the expected status can pave the way for developing programs to promote the quality of educational services. This study was performed aiming at determining the quality of educational services in Shahroud University of Medical Sciences in 2010. Methods: In this cross-sectional study, 274 students of Shahroud University of Medical Sciences were selected by random sampling method. The data were collected using SERVQUAL standard questionnaire. The 27-question questionnaire included two sections of demographic data and five-dimension educational services quality, which was completed as self-administered. The data were analyzed through independent samples t-test, paired samples t-test, and one-way ANOVA. Results: There were quality gaps in all dimensions of educational services quality and the statements to assess them. The biggest quality gap was in the responsiveness dimension (-1.45), and the lowest gap was in the reliability dimension (-1.14). The mean gap scores in female students were higher than male students in all five dimensions of educational services quality, and this difference were statistically significant (p< 0.001). Conclusion: The results of this study showed that the students’ expectations are not fulfilled in all service dimensions. Therefore, responsiveness, customer-orientation, improvement of work processes and physical spaces, and paying attention to other dimensions could play a key role in promoting the quality of educational services. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم عباسیان | maryam abbasian shahroud university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی شاهرود سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)
رضا چمن | reza chaman shahroud university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی شاهرود سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)
سید عباس موسوی | seyedabbas mousavi golestan university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی گلستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
محمد امیری | mohammad amiri shahroud university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی شاهرود سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)
مهشید غلامی طارمسری | mahshid gholami taromsar shahroud university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی شاهرود سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)
فهیمه ملکی | fahimeh maleki shahroud university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی شاهرود سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)
مهدی راعی | mahdi raei qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-223&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329494.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|