مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۷-۲۲

عنوان فارسی بررسی ارتباط سلامت روان و موفقیت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سلامت روان از مؤلفه‌های مؤثر بر ابعاد مختلف زندگی است، و توجه به این مسئله در وضعیت تحصیلی دانشجویان به‌عنوان سرمایه‌های جامعه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سلامت روان و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1390 صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی بر روی 240 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. نمونه‌ها به روش تصادفی طبقه‌بندی‌شده از میان دانشجویان رشته‌های پزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مشتمل بر دو بخش، شامل اطلاعات فردی دانشجویان و پرسشنامه استاندارد سلامت روانGHQ ، 28 سؤالی بود. دانشجویان دارای معدل بالای 14 به‌عنوان دانشجوی موفق در نظر گرفته شدند. داده‌ها با کمک آزمون‌های آمار توصیفی، مجذور کای‌دو و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: اکثریت دانشجویانی که از سلامت روان برخوردار بودند (7/62%)، معدل بالای 14 داشتند. همچنین بین موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانشجویان، رابطه معنی‌داری وجود نداشت (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روان، دانشجو، موفقیت تحصیلی

عنوان انگلیسی Assessment of Relationship between Mental Health and Educational Success in the Students of Qom University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Mental health is one of factors affecting various aspects of life and attention to this issue is of particular importance in educational status of students as society’s assets. The present study was conducted to determine the relationship between mental health and educational success of students in Qom University of Medical Sciences 2011. Methods: This cross-sectional study was performed on 240 students of Qom University of Medical Sciences. The Samples were selected through stratified random sampling method from the students of Medicine, Health, and Nursing & Midwifery. The data collection tool was consisted of two parts, including students’ demographic information and General Mental Health Questionnaire (GHQ-28). Student with grade-point average above 14 were considered as successful students. The data were analyzed by descriptive statistics, chi-square and Pearson’s correlation tests. The significance level was considered to be p< 0.05. Results: The majority of students with normal mental health (62.7%) had a grade-point average above 14. There was no significant relationship between educational success and students’ mental health (p>0.05). No significant relationship was observed between aspects of mental health and grade-point average (p>0.05). There was significant relationship between mental health and economic status (p< 0/05). Conclusion: According to the results of this study and lack of significant relationship between mental health and educational success, implementation of further studies is necessary for recognition of other aspects of health and factors affecting academic status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental Health,Student,Educational Success

نویسندگان مقاله حسن صادقی | hassan sadeghi
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

زهرا عابدینی | zahra abedini
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

مهدی نوروزی | mahdi norouzi
shahid beheshti university of medical sciences
گاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-369&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329496.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات