|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: به دلیل چالشهای اجتماعی که اطلاعات را به کالایی با ارزش تبدیل کرده است، و نیاز فارغالتحصیلان برای اینکه به یادگیرندگان مادامالعمر تبدیل شوند، کسب سواد اطلاعاتی؛ مهارتی پایه برای یادگیری مؤثر در آموزش عالی است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم طی سالهای 90-1389 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 120 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم توسط پرسشنامه مشخصات سواد اطلاعاتی Das (پرسشنامه استاندارد طراحیشده جهت سنجش سواد اطلاعاتی واقعی و پایه توسط داورپناه، سیامک) مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی، اف و تعقیبی LSD در سطح معنیداری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: در این مطالعه، میانگین نمره سواد اطلاعاتی کسبشده پاسخگویان برای کل پرسشنامه 25/10±84/31 بود. میانگین نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکدههای مختلف به ترتیب: دانشجویان دانشکده پیراپزشکی (97/9±70/32)، دانشکده بهداشت (53/9±73/28)، دانشکده پرستاری و مامایی (50/10±52/32) و دانشجویان دانشکده پزشکی (60/10±61/36) برآورد شد. همچنین بین سواد اطلاعاتی با متغیرهای جنسیت، بومی بودن یا نبودن، میزان تحصیلات والدین و میزان تولیدات علمی دانشجویان، تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سواد اطلاعاتی، دانشجویان، قم، ایران |
|
عنوان انگلیسی |
Measurement of the Information Literacy Level in the Students of Qom University of Medical Sciences, 2010 –2011 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Since the social challenges have made information a valuable commodity, and since the need of graduates to become lifetime learners is to acquire basic information literacy skills, for effective learning in higher education, This research was carried out with the objective of evaluating the information literacy status in the students of Qom University of Medical Sciences during 2010–2011. Methods: In this descriptive study, 120 students of Qom University of Medical Sciences were studied through DAS information literacy characteristics questionnaire (a standard questionnaire for measurement of real and basic information literacy designed by Davar Panah, Siamak). Data were analyzed using T.F. and LSD post hoc statistical tests at significance level of p< 0.05. Results: In this study, the mean score of acquired information literacy level of responders to whole questionnaire was 31.84±10.25. The mean scores of information literacy in different faculties were estimated as follows: paramedical Faculty students (32.70±9.97), School of Health (28.73±9.53), School of Nursing and Midwifery (32.52±10.50), and School of Medical Sciences students (36.61±10.60). Also, there were not significant differences between information literacy and sex, nativeness or non-nativeness, parents’ educational level, and the rate of scientific productions (p>0.05). Conclusion: According to the findings of this research, the information literacy level of the majority of students was at low level, and based on the results, no significant statistical relation was observed between information literacy levels and studied variables |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Information Literacy,Students,Qom,Iran |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه سیامک | marzieh siamak regional information center of science amp;amp; technology مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
خدیجه علیپور ندوشن | khadijeh alipour nodoushan qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
نرگس خالقی | narges khaleghi qom university دانشگاه قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-370&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329497.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|