مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۱-۳۶

عنوان فارسی ارزیابی درونی گروه آموزش مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم، سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ارزیابی درونی فرآیندی است که در آن اعضای گروه آموزشی دانشگاه، هدف‌های گروه را تصریح کرده و عملکرد آن را مورد قضاوت قرار می‌دهند، سپس نقش خود را بازنگری کرده و در راه آینده مطلوب، گروه آموزشی با برنامه‌ریزی در اجرای آن گام‌های اولیه را برمی‌دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت گروه آموزش مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1390 صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش مقطعی با استفاده از پرسشنامه‌های ارزیابی درونی شامل: هشت عامل مدیریت گروه، دوره‌های آموزشی، برنامه‌های درسی و غیردرسی، هیأت علمی، دانشجویان، راهبردهای یادگیری و یاددهی، خدمات و تجهیزات آموزشی، پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی، سمینارها و دانش‌آموختگان انجام شد. داده‌ها با مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین کل نتایج ارزیابی درونی گروه مامایی در هر هشت عامل مطلوب تحلیل شد. بالاترین امتیاز کسب‌شده مربوط به دو عامل: دوره‌های آموزشی، برنامه‌های درسی و غیر‌درسی، وضعیت دانشجو با میانگین 3، سپس به ترتیب: اهداف، جایگاه سازمانی، مدیریت و تشکیلات (85/2)، هیأت علمی (8/2)، راهبردهای یادگیری/ یاددهی (5/2)، دانش‌آموختگان (5/2)، پایان‌نامه‌ها، فرصت‌های مطالعاتی، سمینارها (5/2) و کمترین امتیاز مربوط به امکانات و تجهیزات آموزشی (4/2) بود. نتی جه‌گیری: با توجه به تحلیل وضعیت موجود به کمک ارزیابی درونی؛ ارتقای امکانات و تجهیزات آموزشی، راه‌اندازی تحصیلات تکمیلی و فراهم نمودن زمینه اشتغال دانش‌آموختگان مامایی به‌نظر ضروری می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌های خودسنجی، آموزش، سنجش آموزش، مامایی، قم، ایران

عنوان انگلیسی Internal Evaluation of Midwifery Department of Nursing & Midwifery Faculty in Qom University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Internal evaluation is a process in which academic members of an education department elucidate the goals of the group and judge its performance, then, they revise their role, and in the way of a desired future, they take the first steps by planning to implement it. The present study was carried out with the purpose of evaluating the situation of the Department of Nursing and Midwifery Faculty of Qom University of Medical Sciences in 2011. Methods: This cross-sectional study was performed using an internal evaluation questionnaire consisting of 8 domains (department manager, educational courses and educational/non-educational programs, academic members’ situation, students’ situation, teaching and learning strategies, educational facilities and services, thesis and sabbatical leaves, seminars, and graduated students’ situation. The data were analyzed by comparing the current situation with the optimum situation. Results: The total mean of the internal evaluation results of the Department of Midwifery were analyzed in each domain. The highest score was related to educational courses and educational/non educational programs, and students’ situation with the mean of 3, then, respectively goals (2.85), management and structure (2.85), academic member (2.8), teaching and learning strategies (2.5), graduated students (2.5), thesis, sabbatical leaves and seminars. The lowest score was related to educational facilities and services (2.4). Conclusion: Considering the analysis of the current situation with the help of internal evaluation, promotion of educational facilities, development of complementary education, and provision of employment areas for graduates of Midwifery seem to benecessary
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هدی احمری طهران | hoda ahmari tehran
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

مرضیه رییسی | marzieh raisi
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

تهمینه دادخواه تهرانی | tahmineh dadkhah tehrani
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

ناهید مهران | nahid mehran
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

عصمت جعفربگلو | esmat jafarbegloo
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-371&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329498.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات