مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۷-۴۲

عنوان فارسی مقایسه دیدگاه دانشجویان و مربیان دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد محیط آموزش بالینی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هد ف: یادگیری دانشجویان در محیط آموزش بالینی، بخش اساسی برنامه‌های آموزشی را تشکیل می‌دهد. این مطالعه با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان و مربیان دانشکده‌های پیراپزشکی، پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم نسبت به وضعیت محیط آموزش بالینی در سال 1391صورت گرفت. روش بررسی : این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی روی 154 دانشجوی پرستاری و مامایی، اتاق عمل و هوشبری ترم پنجم به بالا که در دانشکده‌های فوق مشغول گذراندن کارآموزی بودند و 18 نفر از مربیان انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ای مشتمل بر 22 سؤال در 4 حیطه کلی (فرصت یادگیری، حمایت از یادگیری، امکانات محیطی و ارتباط مربی با دانشجو) صورت گرفت. یافته‌ها: در بُعد نحوه ارتباط مربی با دانشجویان، فرصت یادگیری در بیمارستان، حمایت از یادگیری دانشجویان و دیدگاه کلی بین نظرات دانشجویان و مربیان، تفاوت معنی‌داری وجود داشت. همچنین مربیان دیدگاه مطلوب‌تری نسبت به دانشجویان داشتند (05/0(p<، ولی در بُعد امکانات محیطی بیمارستان، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (999/0(p=. نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه ، آشنایی با دیدگاه‌های مربیان و دانشجویان و بررسی شباهت و تفاوت‌های این نظرات می‌تواند در برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت محیط آموزشی بالینی مؤثر باشد. کلید واژه‌ها : دیدگاه؛ آموزش پرستاری؛ دانشجویان؛ دانشجویان پرستاری؛ محیط آموزش بالینی؛ دانشگاهیان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison between Student’s and Teacher’s Points of View about Clinical Education Environment
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Students learning in clinical education environment is the major part of the curriculums. This study was done with the purpose of comparing the students’ and teachers’ points of view about the status of clinical education environment in Paramedical Sciences and Nursing & Midwifery Schools of Qom University of Medical Sciences in 2012. Methods: This analytical-descriptive study was done on 154 students of Nursing and Midwifery, Operating Room, Anesthesia in fifth semester and above who were serving their apprenticeship and 18 teachers. Data collection was performed using a questionnaire consisted of 22 questions in four major domains (learning opportunity, support for learning, the environment’s facilities, and student-teacher communication. Results: There was a significant difference between students’ and teachers’ points of view in the domains of teacher-student communication, learning opportunity, support for learning, and overall point of view. Also, teachers had more favorable point of view (p< 0.05), But no significant difference was observed in the domain of hospital environment facilities (p=0.999). Conclusion: According to the results of this study, knowing the students’ and teachers’ points of view as well as similarities and differences of these viewpoints could be effective in planning for the improvement of clinical education environment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید احمد بطحایی | seyed ahmad bathaei
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محمد کوه بر | mohammad koohbor
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

رضا حیدری فر | reza heidarifar
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

مریم میری زاده | maryam mirizadeh
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

ندا خراسانی نیاسر | neda khorasani niasar
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-372&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329499.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات