مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۰

عنوان فارسی بررسی ساختار جلسات گزارش صبحگاهی بخش‌های بستری بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه تیپ یک و مقایسه با استانداردهای اعلام‌شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: گزارش صبحگاهی یک روش دیرپا است، که ارتقای آن نقش مهمی در آموزش پزشکی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی بُعد ساختار جلسات گزارش صبحگاهی بخش‌های بستری بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه تیپ یک و مقایسه آن با استانداردهای اعلام‌شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه در 5 بیمارستان اصلی محل آموزش دانشجویان شامل بخش‌های زنان، داخلی، بیماری‌های کودکان، جراحی، روانپزشکی، مغز و اعصاب، طب اورژانس، جراحی استخوان و مفاصل، بیماری‌های عفونی و مراقبت ویژه در هر مورد 3 نوبت و جمعاً در 73 مورد به ارزشیابی 8 استاندارد مصوب پرداخت. استانداردهای مورد بررسی شامل زمان معرفی، تعداد بیمار، مدت جلسه، تناسب محل جلسه، محل برگزاری، در دسترس بودن وسایل کمک آموزشی، دفعات اجرای جلسه در طول هفته و پذیرایی ساده در جلسه بود. یافته‌ها: میانگین زمان معرفی هر بیمار 4/4 دقیقه، تعداد بیمار معرفی‌شده 2/3 مورد، میانگین مدت جلسات 4/47 دقیقه، اجرای درون بخش (6/61%)، تناسب گنجایش محل 9/95%، میانگین تعداد جلسه در هفته 2/4 مورد بود. پذیرایی ساده در جلسه نیز در هیچ موردی مشاهده نشد. فراوانی وسایل کمک آموزشی در مورد تخت معاینه 5/79%، نگاتوسکوپ 89%، وایت بورد 2/93%، رایانه 7/87%، چاپگر 2/19%، اینترنت 8/17% و ویدئو پروژکتور 6/83% بود. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد ساختار کلی جلسات گزارش صبحگاهی دانشگاه مورد بررسی مطلوب بوده است، به‌طوری‌که 6 تا از 8 استاندارد، مطلوب گزارش شد. همچنین پذیرایی به‌صورت استاندارد نبوده، و استاندارد وسایل کمک آموزشی نیز 5 از 7 مورد مطلوب و دو مورد چاپگر و اینترنت نامطلوب بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکی، گزارش صبحگاهی ، گزارش صبحگاهی- استاندارد، ایران

عنوان انگلیسی Evaluation of the Structure of Morning Report Sessions of the Wards of Type One Educational Hospitals and Comparison with Announced Standards of the Ministry of Health and Medical Education
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Morning report is a long-standing method that its promotion has an important role in medical education. The present research was done with the aim of studying the structure of morning report sessions of the wards of type one educational hospitals and comparison with announced standards of the Ministry of Health and Medical Education. Methods: This study was performed in five main educational hospitals included wards of Obstetrics and Gynecology, Internal Medicine, Pediatrics, Surgery, Psychiatry, Neurology, Emergency Medicine, Orthopedic Surgery, Infectious Disease, and Intensive Care Unit wards were evaluated 8 approved standards 3 times for each one, and totally 73 cases. The studied standards consisted of the time of patient introduction, number of patients, duration of session, appropriateness of the session place, the venue, near ward place, Availability of teaching aids, number of sessions per week and a simple reception during the session. Results: Mean time for introduction of each patient was 4.4 minutes, mean number of introduced patients was 3.2 cases, mean duration of the session was 47.4 minutes, presentation in the ward (61.6%), appropriateness of place capacity 95.9%, and mean number of sessions per week was 4.2. No simple reception was seen in any sessions. Abundance of teaching aids was 79.5% for physical examination bed Negatoscope 89%, white board 93.2%, computer 87.7%, printer 19.2%, internet 17.8%, and video projector 83.6%. Conclusion: The results of this study showed that the general structure of morning report in the studied university was appropriate and fulfilled 6 out of 8 Standards. Also, the simple reception was not standard, and the standard of teaching aids was appropriate for 5 out of 7, and printer and internet were inappropriate. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهرام یزدانی | shahram yazdani
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

ملیحه عرب | maliheh arab
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

فخرالسادات حسینی | fakhrolsadat hosseini
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

بهنام منصوری | behnam mansouri
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مینو یغمایی | minou yaghmaei
zahedan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

زهره خوش گفتار | zohreh khoshgoftar
tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سیمین اسماعیل پور زنجانی | simin esmaeilpour zanjani
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

گیتی نقبایی | giti naghmaei
imam hossein medical center
مرکز پزشکی امام حسین ع

علی اصغر حلیمی اصل | ali asghar halimi asl
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-375&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329500.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات