مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۵۱-۵۶

عنوان فارسی ارزیابی درونی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی قم، سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بهبود کیفیت آموزش دانشگاه وابسته به بهبود کیفیت گروه‌های آموزشی است. بنابراین، ارزیابی درونی این گروه‌، گامی مؤثر در رشد کیفی نظام آموزش عالی است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی درونی گروه مهندسی بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1389 صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی انجام شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از 4 پرسشنامه، شامل: پرسشنامه‌ مربوط به مدیر گروه، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان استفاده شد. در تکمیل این پرسشنامه‌ها؛ مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد نیز صورت گرفت، و با به‌کارگیری روش‌های آمار توصیفی در قالب جداول توزیع فراوانی و شاخص‌های تمایل مرکزی و پراکندگی، تفسیر و استنتاج شد. یافته‌ها: امتیاز کسب‌شده در اهداف و رسالت گروه، مدیریت گروه و روند توسعه‌ای آن به ترتیب 2/2، 1/2 و 82/2؛ نسبت تعداد اعضای هیأت علمی‌ به دانشجو، پژوهش اعضای هیأت علمی‌ و رضایتمندی از گروه به ترتیب 23/2، 1/2 و 12/1؛ تناسب تعداد دانشجویان با امکانات موجود، اطلاع از اهداف و رسالت‌های گروه به ترتیب 75/1، 1/2 و تناسب دروس با نیاز دانش‌آموختگان، رضایتمندی از برنامه‌های آموزشی گروه و رضایتمندی از محتوای برنامه‌های گروه به ترتیب 68/1، 84/1 و 1/2 تعیین شد. نتیجه‌گیری: طبق نتایج این پژوهش، ضروری است گروه‌های آموزشی جهت حفظ و ارتقای عامل‌هایی که وضعیت مطلوبی دارند، تلاش نموده و برای بهبود عوامل نامطلوب برنامه‌ریزی کنند. مسئولین دانشگاه نیز باید شرایط و منابع لازم را برای بهبود وضعیت موجود و دستیابی به بالاترین حد مطلوب فراهم آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Internal Evaluation of the Department of Environmental Health Engineering of Qom University of Medical Sciences, 2010
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Improvement of education quality of a university depends on the quality improvement of its departments. Therefore, internal evaluation of the department is an effective step in the quality growth of higher education system. The present study was performed aiming at internal evaluation of the Department of Environmental Health Engineering of the Qom University of Medical Sciences in 2010 took place. Methods: This study was done using a descriptive cross-sectional method. Four questionnaires, including department manager, faculty members, students, and graduates were used to collect the data. In completing these questionnaires, interviews, observations and review of documents were also done, and they were interpreted and concluded by employing descriptive statistics in the form of frequency distributions and measures of central tendency and dispersion. Results: The scores obtained for the goals and mission, management, and development of the department were 2.2, 2.1, and 2.82, respectively; the ratio of the number of faculty members to students, faculty members’ research activities, and satisfaction of the department were 2.23, 2.1, and 1.12, respectively; the ratio of the number of the students to the existing facilities, and awareness of the goals and missions of the department were 2.1, 1.75, respectively; and the ratio of the courses to the need of the graduates, satisfaction of the educational programs, and satisfaction of the content of the department programs were 1.68, 1.84, and 2.1, respectively. Conclusion: According to the results of this research, there is necessary that university departments attempt to protect and promote the factors, which are in ideal conditions and plan to improve the adverse factors. University officials should provide necessary conditions and resources to improve the present situation and achieve the most desirable level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن ایزانلو | hassan izanloo
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

احمدرضا یاری | ahmad reza yari
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محمد فهیمی نیا | mohammad fahiminia
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

بابک فرزین نیا | babak farzinnia
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محمدحسن محمودیان | mohammad hassan mahmoudian
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-376&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329501.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات