مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۶۴-۷۱

عنوان فارسی ارزیابی درونی گروه آموزشی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ارزیابی درونی، نوعی فرآیند ارزشیابی آموزشی شامل گردآوری اطلاعات و قضاوت برای پیشرفت فعالیت‌های آموزشی است. کاربرد اصول مربوط به اندازه‌گیری آموزشی باعث درک بهتر وضعیت موجود آموزشی می‌شود. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت گروه آموزشی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی در 10‌ گام و 8 حوزه شامل: مدیریت گروه، دوره‌های آموزشی، برنامه‌های درسی و غیردرسی، هیأت علمی، دانشجویان، راهبردهای یادگیری و یاددهی، خدمات و تجهیزات آموزشی، پایان‌نامه‌ها، فرصت‌های مطالعاتی، سمینارها و دانش‌آموختگان انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب صورت گرفت. یافته‌ها: کمترین مطلوبیت مربوط به عامل "پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی و سمینارها" با نمره 2/2 بود. همچنین مطلوبیت بالای عوامل "اهداف و جایگاه سازمانی، مدیریت و تشکیلات گروه" "راهبردهای یادگیری و یاددهی" "خدمات و تجهیزات آموزشی" با نمره 6/2، از نقاط قوت گروه بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و توسعه تعداد اعضای هیأت علمی و بهبود وضعیت استخدامی آنان برای رفع نقاط ضعف و ارتقای گروه ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌های خودسنجی، آموزش، سنجش آموزش، پرستاری، قم، ایران

عنوان انگلیسی Internal Evaluation of the Department of Nursing of the School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Internal evaluation is a kind of educational evaluation process, including information collection and judgment in order to improve educational activities. Application of principles related to educational measurement leads to better understanding of existing educational situation. Hence, this study was performed with the purpose of internal evaluation of the Department of Nursing of Qom University of Medical Sciences. Methods: This descriptive study was conducted in ten steps and eight domains, including department manager, educational courses, educational and non-educational programs, academic member, students, learning and teaching strategies, educational facilities and services, thesis, sabbatical leaves, seminars, and graduated students. Data analysis was done through comparing the present and the desired situation. Results: The lowest desirability was related to thesis, sabbatical leaves, and seminars” with the score of 2/2. Also, High desirability of "goals and organizational position, department management and organization", "teaching and learning strategies", and "educational services and facilities" were the strengths of the departments with the score of 2/6. Conclusion: According to the results of this study, employment of complementary education students, expansion of faculty members, and improvement of their employment situation is necessary for elimination of weaknesses and promotion of the department.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا عابدینی | zahra abedini
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

اشرف خرمی راد | ashraf khoramirad
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

کبری آخوندزاده | kobra akhoundzade
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

سعیده حیدری | saeedeh heidari
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-378&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329503.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات