مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۷۲-۷۸

عنوان فارسی ارتباط سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم ‌پزشکی قم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سلامت معنوی افراد جامعه، به‌خصوص اقشار مؤثر و سازنده آن، لازمه پویایی، بالندگی و اعتلای آن جامعه است. بنابر‌این، با توجه به نقش برجسته و منحصر به فرد دانشجویان به‌عنوان مدیران و سازندگان آینده هر جامعه، تأمین سلامت معنوی آنها و نیز شناسایی و حذف عوامل منفی مؤثر بر سلامت معنوی در این قشر ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1390 صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی روی تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم به‌صورت سرشماری (غیر از ترم اول تحصیلی) انجام شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه مشخصات فردی و میانگین معدل تحصیلی و سلامت معنوی(Spirituality Well-being Scale) SWBS بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی آنالیز واریانس و تی‌تست در سطح معنی‌داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در این بررسی 44/50% از نمونه‌های مورد پژوهش دارای سلامت معنوی مطلوب و 55/49% نامطلوب بودند. همچنین نمره سلامت معنوی با تأهل ارتباط معنی‌داری داشت (05/0>p)، ولی با سن، جنس، تحصیلات پدر و مادر، بومی بودن ارتباط معنی‌داری نداشت (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معنویت، سلامت معنوی، وضعیت تحصیلی، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی The Association between Spiritual Health and Academic Achievement in Medical Students of Qom University of Medical Sciences, 2011
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Spiritual health of a society's population, especially influential and productive people, plays an important role in the development and promotion of the society. Considering the prominent and unique role of students as future managers and creators of a society, provision of spiritual health as well as identification and removal of negative factors affecting their spiritual health are necessary. This study was conducted to determine the association between spiritual health and academic achievement of medical students of Qom University of Medical Sciences in 2011. Methods: This descriptive-analytical study was performed on all students studying in Qom University of Medical Sciences (except the first semester of study) through census method. The instruments used were a two part questionnaire included personal characteristics and academic grade point average as well as Spiritual Well-being Scale (SWBS). Data were analyzed using descriptive and inferential statistics at significance (p< 0.05) level. Results: In this study, 50.44% of the studied samples had favorable spiritual health and 40.55% had unfavorable spiritual health. The score of spiritual health had significant association with the marital status (p< 0.05), but had no significant associations with age, gender, parental educational level, and nativeness (p>0.05). In addition, a statistically significant relation was observed between spiritual health and academic grade point average (p=0.02). Conclusion: Based on the results of this study, the majority of students had desirable spiritual health. Thus, it could be stated that spiritual health might leads to academic achievement, through motivation. Therefore, it is recommended that to improve students' academic performance, appropriate planning should be done for promotion of their spiritual health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم طبیبی | maryam tabibi
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

هدی احمری طهران | hoda ahmari tehran
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

سید کامران سلطان عربشاهی | seyed kamran soltani arabshahi
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

سعیده حیدری | saeedeh heidari
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

زهرا عبدی | zahra abdi
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

روح ا صفایی پور | rohollah safaeipour
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-379&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329504.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات