|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۷۹-۸۵
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید بهشتی قم براساس الگوی تعالی سازمانی EFQM (European Foundation for Quality Management) |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد، ابزار مهمی جهت اندازهگیری میزان دستیابی سازمان به اهداف کیفی و دستیابی به تعالی عملکرد است. از بین الگوهای تعالی سازمانی که در حال حاضر برای ارزیابی کیفیت خدمات در بیمارستانها مورد استفاده قرار میگیرد، الگوی تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) با استقبال بیشتری روبهرو شده است. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید بهشتی قم براساس الگوی تعالی سازمانی EFQM و شناسایی نقاط قوت و نقاط نیازمند بهبود صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی - مقطعی در تابستان سال 1390 انجام شد. ابزار گردآوری، پرسشنامه استاندارد خودارزیابی براساس الگوی تعالی سازمانی EFQMبود. جامعه پژوهش مدیران ستادی بیمارستان بودند که از طریق سرشماری انتخاب شدند. دادهها در قالب معیارهای 9 گانه مدل EFQM جمعآوری و با استفاده از آزمونهای توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: امتیازات براساس معیارهای 9 گانه مدلEFQM ، بدین ترتیب رهبری 4/48%، خطمشی و استراتژی 9/44%، کارکنان 6/48%، منابع و مشارکتها 5/49%، فرآیندها 4/46 %، نتایج مشتری 1/42%، نتایج کارکنان 6/38 %، نتایج جامعه 44%، نتایج کلیدی عملکرد 4/42% به دست آمد. بیشترین و کمترین امتیاز به ترتیب مربوط به معیار منابع و شرکا و نتایج کارکنان بود. مجموع امتیازات بیمارستان 447 از 1000 محاسبه شد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه روند ارزیابی در بیمارستانهای هیأت امنایی، علاوه بر استانداردهای اعتباربخشی، استفاده از مدل EFQM نیز میباشد، لذا در این پژوهش نقاط قوت و ضعف با استفاده از این مدل شناسایی و توصیههایی به بیمارستان ارائه گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Performance Evaluation of Qom Shahid Beheshti Hospital based on EFQM (European Foundation for Quality Management) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: performance evaluation is an important tool for measuring achievement of an organization’ quality objectives and performance excellence. Among the models of organizational excellence currently used to evaluate the quality of services in hospitals, European Foundation for Quality Management (EFQM) have been more welcoming in hospitals. This study was done with the aim of evaluating the performance of Qom shahid beheshti hospital based on EFQM excellence model and identification of strengths and areas in need of improvement. Methods: This study was conducted using cross-sectional method during summer 2011. The Tool for data gathering was a standard self-assessment questionnaire based on EFQM excellence model. The study population was staff managers of Qom shahid beheshti hospital, who were selected through census method. Data were collected in the form of nonuplet criteria of EFQM model, and analyzed by descriptive tests. Result: The scores that were obtained based on nonuplet criteria of EFQM were as follows: 48.4% for leadership, 44.9% for policy and strategy, 48.6% for employees, 49.5% for resources and contributions, 46.4% for processes, 42.1% for the results of customer, 38.6% for the results of employees, 44% for society results, and 42.4% for key performance results. The highest and lowest scores were related to resources and contributions and results of employees, respectively. Total scores of the hospital were 447 out of 1000. Conclusion: Considering that the assessment process of board of trustees hospitals is using EFQM evaluation model in addition to accreditation standards, therefore, in this research, the strengths and weaknesses were identified using this model and some recommendations were given to the hospital. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمود پرهام | mahmoud parham qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
محمدعلی فتوحی | mohammad ali fotouhi qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
محبوبه جندقی | mahboube jandaghi qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
خدیجه علیپور ندوشن | khadijeh alipour nodoushan qom university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-373&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329505.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|