مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۸۶-۹۱

عنوان فارسی ارزیابی درونی گروه آموزشی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی قم، سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی قضاوت در مورد کیفیت و دستیابی به اهداف نظام آموزش را ممکن می‌سازد. در سیستم آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون در حاصل این سیستم؛ یعنی دانشجویان است. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت آموزشی، پژوهشی گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی قم و ارائه راهکار‌های اصلاحی جهت ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در گروه بهداشت حرفه‌ای است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی در گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی قم در سال تحصیلی 1390-1389 انجام شد. ارزیابی درونی گروه براساس یک چارچوب استاندارد از ملاک‌ها و نشانگرها صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از 5 پرسشنامه پایا و روا با مقیاس رتبه‌ای 3 درجه‌ای (برای دانشجویان، مدیر گروه، اعضای هیأت علمی، دانش‌آموختگان، کارفرمایان و چک‌لیست امکانات و تجهیزات آموزشی، پژوهشی) گردآوری شد. داد‌ه‌ها با کمک آمار‌های توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: گروه بهداشت حرفه‌ای از نظر عامل امکانات و تجهیزات در شرایط مطلوبی قرار داشت و در دیگر مؤلفه‌ها نیز دارای سطح نسبتاً مطلوبی بود. به‌طورکلی نتایج نشان داد ارزیابی درونی گروه با امتیاز 02/2 در سطح نسبتاً مطلوبی بوده است. نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، هرچند نتیجه ارزیابی درونی گروه در سطح نسبتاً مطلوبی بوده است، اما به‌منظور رسیدن به سطح مطلوب آموزشی، پژوهشی گروه بهداشت حرفه‌ای، بایستی اصلاحات کاملتری صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Internal Evaluation of Department of Occupational Health of Qom University of Medical Sciences in Academic Year 2010-2011
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Internal evaluation of departments makes it possible to judge the quality and to achieve the goals of educational system. In the academic educational system, the purpose of education is to create appropriate and increasing changes in the system’s product (i.e. students). The aim of this study was to determine the educational and research status of the Department of Occupational Health of Qom University of medical sciences and to offer reform strategies for improvement of the quality of education and research in the department of Occupational Health. Methods: This descriptive study was conducted in the Department of Occupational Health of Qom University of Medical Sciences in academic year 2010-2011. Internal evaluation was accomplished based on a standard framework of criteria and indicators. Data gathering was done through 5 valid and reliable 3-point scale questionnaires (for students, head of department, faculty members, graduates, and employers) and using a checklist of educational and research facilities. The data analysis was performed through descriptive statistics. Results: The Department of Occupational Health was in a desirable condition in terms of facilities and equipment, and in other components, was at a relatively desirable level. In general, the results showed that the internal evaluation of the department with a score of 2.02 was at a relatively desirable level. Conclusion: According to the results of this study, although the result of internal evaluation of the department was at a relatively desirable level, more complete reforms must be undertaken in the Department of Occupational Health in order to reaching a desirable level of education and research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هدی رحیمی فرد | hoda rahimifard
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

علیرضا کوهپایی | alireza koohpaie
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

یلدا ارست | yalda arast
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

سمیه بهنامی پور | somayeh behnamipour
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

محسن مهدی نیا | mohsen mahdinia
qom university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-374&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329506.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات