مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۳۱-۳۶

عنوان فارسی ارتباط اضطراب امتحان و سلامت معنوی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: توجه کردن به جنبه‌های مثبت زندگی مانند سلامت معنوی، از جمله راههایی است که از وخیم‌تر شدن اضطراب امتحان که منجر به کاهش توانایی مقابله با موقعیت‌های امتحان می‌‌شود، جلوگیری می‌‌کند. این پژوهش نیز با هدف بررسی ارتباط اضطراب امتحان و سلامت معنوی در دانشجویان پرستاری دختر صورت گرفت. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، با استفاده از پرسشنامه‌های مشخصات دموگرافیک، سلامت معنویEllison &Paloutzian و اضطراب امتحان ساراسون، 110 دانشجوی دختر ترم چهارم و پنجم پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد نجف‌آباد به روش نمونه‌گیری آسان بررسی شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های اسپیرمن و من‌ویتنی صورت گرفت. یافته‌ها: در این مطالعه، بین سلامت معنوی و اضطراب امتحان رابطه معکوس وجود داشت (01/0=p، 360/0(r=-، ولی بین سلامت معنوی و اضطراب امتحان با مشخصات دموگرافیک رابطه معنی‌داری مشاهده نگردید (05/0p>). نتیجه‌گیری: از آنجایی که دانشجویان پرستاری امتحانات این رشته را به دلیل زیاد بودن حجم دروس، اضطراب‌آور مطرح می‌کنند و تحقیقات نیز نشان داده است که اضطراب می‌تواند بر یادگیری دانشجو تأثیر منفی داشته باشد، و با توجه به اینکه سلامت معنوی از عوامل مؤثر در کاهش اضطراب است، لذا به‌نظر می‌‌رسد بایستی به اهمیت برخورداری از سلامت معنوی در تحصیل دانشجویان پرستاری توجه ویژه‌ای مبذول گردد و در این راستا آموزش‌های خاصی برای این قشر برنامه‌ریزی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معیار اضطراب امتحان، سلامت معنوی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی The Relationship between Test Anxiety and Spiritual Health in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Paying attention to positive dimensions of one’s life, for example spiritual health, is one of the ways which prevents worsening of test anxiety leading to a decrease in one’s power of challenge in test situations. The aim of this research was to investigate the relationship between test anxiety and spiritual health in female nursing students of Islamic Azad University of Najafabad. Methods: In this descriptive- correlational study, 110 female nursing students studying at 4th and 5th semesters in Islamic Azad University of Najafabad branch were selected with simple random sampling. Alison and Palutzian’s spiritual health questionnaire and Sarason’s test anxiety questionnaire were used to collect data. Data were then analyzed using descriptive statistics and Spearman and Mann Whitney tests. Results: The findings of this research showed that there was a reverse between spiritual health and test anxiety (p=0.001, r= -0.360) but there was no statistical relationship between spiritual health, test anxiety and demographical aspects (p>0.05). Conclusion: Since nursing students believe that due to large volume of lessons, nursing exams are very stressful and cause anxiety and as researches have showed that anxiety has negative effects on students’ learning and considering the fact that spiritual health has positive effects on reducing anxiety, therefore, it seems that we have to pay particular attention to spiritual health and organize some special educations for nursing students in this direction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Test Anxiety Scale, Spiritual Therapies, Nursing Students

نویسندگان مقاله مریم مقیمیان | m moghimian
islamic azad university, najafabad branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)

فاطمه سلمانی | f salmani
islamic azad university, najafabad branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)

مهرداد آذربرزین | m azarbarzin
islamic azad university, najafabad branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-409&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-329512.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات