نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۹، شماره ۱۰۳، صفحات ۳۳-۴۰

عنوان فارسی مقایسه تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره نوجوانان دیابتی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: شکل گیری خودپنداره‌ی مثبت در دوران نوجوانی می‌تواند تأثیر بسزایی در روند رشد و تکامل نوجوان داشته باشد. بیماری دیابت می‌تواند یک خطر جدی در ارتباط با خودپنداری نوجوان باشد. این مطالعه با هدف "تعیین و مقایسه‌ی تأثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره‌ی نوجوانان دیابتی" انجام شد. روش بررسی: مطالعه‌ی حاضر کارآزمایی بالینی بوده که 80 نفر از نوجوانان 19 -11سال مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران در سال 1391 به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (40= n) و تجربه (40n =) تخصیص داده شدند. محتوای آموزشی در هر دو گروه یکسان بود. در گروه کنترل سه جلسه‌ی 4 ساعته و در گروه تجربه محتوای آموزشی از طریق لوح فشرده توسط پژوهشگر آموزش داده شد. سپس نمره‌ی خودپنداره‌ی آنها با کمک پرسشنامه‌ی 80 سوالی P‏iers-Harris قبل و چهار هفته بعد از مداخله سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه‌ی 16 و از آزمون‌های تی تست، مجذور کای و تی زوجی استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سنی نوجوانان در گروه تجربه 62/2 ± 87/15 و در گروه کنترل 51/2 ±85/15 بود. اختلاف آماری معنی‌داری بین خودپنداری دو گروه قبل از مداخله وجود نداشت درحالیکه اختلاف آماری معنی‌داری بین نمره‌ی آزمون خود پنداری Piers-Harris در دو گروه کنترل و تجربه پس از مداخله وجود داشت (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوان، دیابت، خودپنداری، آموزش الکترونیکی

عنوان انگلیسی The Effect of Group Training and E-learning on Self -Perception in Diabetes Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: The formation of self-perception during this period can have a significant effect on adolescents' growth and development; as such, diabetes can be a serious hazard for adolescents' self-perception. This study aimed to investigate the effect of group training and e-learning on self -perception among adolescents with diabetes. Material & Methods: This clinical trial study conducted. The study sample consisted of 80 teenagers between 11-19 years old in the Iran Diabetes Association .Patients randomly allocated in two groups, including a control group (n=40) and experimental groups (n=40) . The training content was similar in both groups. In the control group, the educational contents were trained in three sessions of 4 hours by researcher and in the experimental group, they were trained by a CD. Then the score of their self-concept was measured using the 80-item Piers-Harris questionnaire, both before and after intervention. For data analysis, t-test, X2 and paired t-test were used with the SPSS software Ver.16. Results: Finding showed that adolescents with a mean age in the experimental group and the control group were 15.87 ± 2.62 15.85 ± 2.51, respectively. There were not significant differences regarding self-perception in two groups before the intervention. However, there was a significant difference between self-concept scores of the Piers-Harris test in two control and experience groups after the intervention (P=0.001). Conclusion: According to the results of this study, the mean ± SD was more intended towards self-concept by e-learning CD. Using E-Learning, the self-concept of adolescents with diabetes can be increased and blood glucose levels reduce and diabetic complications will be reduced, too. It is recommended that this method be used to train and reinforce the self-perception of diabetes adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescence, Diabetes, E-Learning, Self-perception

نویسندگان مقاله پروانه عسکری | asgari p
دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

فاطمه بهرام نژاد | bahramnezhad f
phd in nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran. corresponding author tel 00989133974856 e-mail bahramnezhad@alumnus.tums.ac.ir
دکتری آموزش پرستاری، دپارتمان پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری و مامائی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران، ایران نویسنده مسئول شماره تماس 09133974856 e-mail bahramnezhad@alumnus.tums.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمود شیری کهنو | shiri m
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

آرزو فتحی | fathi a
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

گیتی افشاری پور | afsharipour g
دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (Islamic azad university of kerman)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1352-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-330484.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات