|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۹، شماره ۱۰۳، صفحات ۶۸-۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر برنامه آموزشی چند رسانهای بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریق ایمن |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف :تزریقات یکی از رایجترین رویهها در حرفه پرستاری است که مستلزم رعایت معیارهای خاص ایمنی میباشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی چند رسانهای بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریق ایمن انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای نیمه تجربی، یک گروهی، با طراحی قبل و بعد بود. نمونهها شامل 50 نفر از پرستاران شاغل در شهرستان مینودشت، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان بودند که به روش سر شماری، به مطالعه وارد شدند. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه دانش و چک لیست مشاهده عملکرد پرستاران در مورد تزریق ایمن بود که پرسشنامه دانش قبل و شش هفته بعد از آموزش توسط پرستاران تکمیل شد و عملکردشان نیز با استفاده از چک لیست مورد مشاهده قرار گرفت. مداخله به صورت اجرای برنامه آموزشی چند رسانهای، به مدت 2 هفته، برای پرستاران بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16، آمار توصیفی و آزمون تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین نمره دانش پرستاران بعد از آموزش به طور معنی داری ارتقاء یافت (05/0 P |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش چند رسانهای، دانش، عملکرد، پرستار، تزریق، ایمن |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Multimedia Education Program on Knowledge and Practice of Nurses about Safe Injection |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aims: Injection is one of the most common nursing procedures in nursing profession that requires compliance with specific standard of safety. The aim of this study is determination the effect of multi-media education program on knowledge and practice of nurses about injection safety. Material & Methods: It was a quasi-experimental, one group (before and after) design. The census sample consisted of 50 nurses whom worked in Minoodasht, Hospital affiliated to Golestan University of Medical Sciences that had been. The tool for data gathering was knowledge questionnaire and observational practice checklist. The knowledge questionnaire completed by nurses before and six weeks after educational intervention and practice were observed using a checklist. The intervention was a two- week multimedia educational program. Data was analyzed by descriptive statistics and paired T test, using SPSS-PC (v.16). Results: The results showed that, the mean knowledge score, after intervention was significantly increased (P< 0.05). There was a statistically significant difference between the mean score of nurse's practice before and after the intervention at three levels of during preparation, during injection and after injection (P< 0/05). Conclusion: The results showed that multimedia educational program increased the knowledge and improved the practice of nurses about safe injection. As regards, the safe injection is one of the most important duties of nurses, so it is recommended that they use these strategies to enhance their clinical practice. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شکوه ورعی | sh varaei دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
لیلا ممشلی | l mamashli ms in medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran. corresponding author . tel 09308304911 email mamashli3153@yahoo.com کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران نویسنده مسئول شماره تماس 09308304911 email mamashli3153@yahoo.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
شهرزاد غیاثوندیان | sh ghiyasvandian دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ناصر بحرانی | n bahrani دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1175-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-330488.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|