نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۹، شماره ۱۰۲، صفحات ۳۲-۴۴

عنوان فارسی تاثیر برنامه غنی سازی ارتباط بر کاهش تعارضات زناشویی زوج‌های هر دو شاغل
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: یکی از مهمترین عواملی که موجب بروز ناسازگاری و تعارض در زندگی زناشویی می‌گردد، مشکلات ارتباطی زوج‌ها است که نتیجه فقدان مهارت‌های مناسب و ضروری برای برقراری روابط سالم و صمیمانه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه غنی سازی ارتباط بر کاهش تعارضات زناشویی زوج‌های هر دو شاغل انجام شد. روش بررسی: روش مطالعه نیمه تجربی و از نوع طرح‌های پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه پژوهش را کلیه زنان متاهل شاغل در اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار در سال 1392 تشکیل می‌دادند که خواستار شرکت در جلسات آموزشی بودند. با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 20 نفر از معلمان زن که در پرسشنامه تعارضات زناشوبی براتی و ثنایی بیشترین میزان تعارض را با همسرشان را نشان داده بودند، انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل جایگزین شدند. جلسات برنامه غنی سازی ارتباط در هشت جلسه به شیوه گروهی برای گروه مداخله برگزار شد اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیره در نرم افزار نسخه 16 SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش برنامه غنی سازی ارتباط باعث کاهش معنی دار تعارضات زناشویی زنان گروه مداخله درمرحله پس آزمون (92/13 = F و 01/0 > P) و همچنین تمامی مولفه‌های این متغیر شامل کاهش همکاری، کاهش رابطه جنسی، افزایش واکنش‌های هیجانی، افزایش جلب حمایت از فرزند، افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود، کاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر و دوستان، و جدا کردن امور مالی از یکدیگر شده است. نتیجه‌گیری کلی: یافته‌های این پژوهش نشان داد که برنامه غنی سازی ارتباط توانسته بر کاهش تعارضات زناشویی زوج‌های هر دو شاغل موثر واقع شود. پیشنهاد می‌گردد در پژوهش‌های آتی، کارآیی برنامه غنی سازی ازدواج بر روی سایر متغیرهای زناشویی مورد بررسی قرار گیرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعارض، آموزش، ازدواج

عنوان انگلیسی The Effect of Relationship Enhancement Program (REP) on Reducing Marital Conflicts of Dual- Career Couples
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: One of the most important factors that lead to maladjustment and conflict in marital life is relationship problem of couples, which is the result of lacking appropriate and necessary skills for establishing healthy and intimate relationships. The present research was conducted by the aim of investigating the effect of relationship enhancement program on reducing marital conflicts of dual-career couples. Materials & Methods: The current study uses quasi-experimental method; where-in pretest-posttest design with control group has been used. The population of the present research comprised of all married women employed in the department of education of Shahryar city in 2013, who demanded to participate in the training sessions. By using available sampling method, 20 of the female teachers who showed highest levels of conflict with their spouses in marital conflicts questionnaire of Barati and Sanaei were selected and they were placed in two groups of control and experiment by random assignment method. The sessions of relationship enhancement program were held in 8 sessions in groups for the experiment group, but the control group did not receive any intervention. The data were analyzed through methods of descriptive statistics and multivariate covariance analysis in SPSS v.16 software. Results: The results showed that the training of relationship enhancement program (REP) has led to significant decrease in marital conflicts among the women of the experiment group in the posttest stage (F = 13.92 & P > 0.01), and it has led to significant decrease in all the components of this variable, as well; including reduction of cooperation, reduction of sexual relationship, increased emotional reactions, increase in drawing child's support, increased personal relationship with relatives, reduction of family relationship with relatives of spouse and friends, and separating financial matters from each other. Conclusion: Findings of the present research suggested that relationship enhancement program has been effective in reducing marital conflicts among dual-career couples. It is recommended that future studies examine the effectiveness of marriage enrichment program on marital variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conflict, Education, Marriage

نویسندگان مقاله محبوبه مظهری | m mazhari
ms in family counseling, department of counseling, kharazmi university, tehran, iran.
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده، ﮔﺮوه ﻣﺸﺎوره، داﻧﺸﮕﺎه ﺧﻮارزﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان.

کیانوش زهراکار | k zahrakar
associate professor, department of counseling, kharazmi university, tehran, iran.
ﻧﺸﯿﺎر، ﮔﺮوه ﻣﺸﺎوره، داﻧﺸﮕﺎه ﺧﻮارزﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان.

محمد شاکرمی | m shakarami
phd student of counseling, faculty of psychology and educational sciences, university of isfahan, isfahan, iran.
اﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی ﻣﺸﺎوره، ﮔﺮوه ﻣﺸﺎوره، داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎن، اﺻﻔﻬﺎن، اﯾﺮان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

رضا داورنیا | r davarniya
phd student in counseling, department of counseling, kharazmi university, tehran, iran corresponding author . tel 98 09155851629 email rezadavarniya@yahoo.com
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران نویسنده مسئول . شماره تماس 09155851629 rezadavarniya@yahoo.com email
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

عادل عبدالله زاده | a abdollah zadeh
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده، ﮔﺮوه ﻣﺸﺎوره، داﻧﺸﮕﺎه ﺧﻮارزﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده، ﮔﺮوه ﻣﺸﺎوره، داﻧﺸﮕﺎه ﺧﻮارزﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان.


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1412-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-330491.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات