|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۹، شماره ۱۰۲، صفحات ۵۵-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر نارسایی شناختی و پردازش هیجانی پرستاران مضطرب |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: اضطراب در پرستاران نقش مهم و حساسی را ایفا میکند. درمانهای مبتنی بر ذهنآگاهی سومین نسل از درمانهای اختلالات اضطرابی هستند که نظر درمانگران زیادی را بهخود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر نارسایی شناختی و پردازش هیجانی در پرستاران مضطرب انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان پرستاران دارای اضطراب شهر اردبیل 40 پرستار به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه مداخله (شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی) و کنترل قرار گرفتند. مداخله شامل هشت جلسه شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بود. جمع آوری دادهها با استفاده از مقیاس اضطراب (حالت- صفت)، مقیاس ذهنآگاهی، مقیاس نارسایی شناختی، مقیاس پردازش هیجانی و مقیاس افکار اضطرابی انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد در گروه مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی به طور معنیداری موجب بهبود نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و اضطراب پرستاران شده است (05/0>P). نتیجهگیری کلی: براساس یافتههای مطالعه حاضر، آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی عامل تاثیر گذار مهمی در بهبود نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و کاهش اضطراب در پرستاران است. همچنین این روش آموزشی میتواند به عنوان یکی از روشهای موثر و مفید برای پرستاران باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب، هیجان، ذهنآگاهی، شناخت درمانی، شناخت |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Mindfulness- Based Cognitive Therapy on Cognitive Failure and Emotional Processing in Anxious Nurses |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aim: Anxiety plays an important and sensitive role in nurses. Mindfulness-based therapy is the third generation of anxiety disorders treatments that attracted many practitioners attention. The aim of present research was to examine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on cognitive failure and emotional processing in the anxious nurses. Materials & Methods: This study was pre-test and post-test with control group. For this purpose, 40 nurses were randomly selected from nurses with anxiety in Ardabil and they assigned to intervention (mindfulness-based cognitive therapy) and the control groups. The intervention was 8 sessions (1.5 h per weeks) of a mindfulness-based cognitive therapy courses. Our instruments were the State-Trait anxiety, mindfulness, cognitive failure, emotional processing and anxious thoughts scales. Results: The results showed that mindfulness-based cognitive therapy in the intervention group significantly improved cognitive failure, emotional processing and anxiety in the nurses (p< 0/05). Conclusion: Based on our research findings, mindfulness-based cognitive therapy is an important effective factor in cognitive failure, emotional processing improvement and reduces anxiety in nurses. Also, this method can be used as one of the effective and useful method for nurses. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anxiety, Emotion, Mindfulness, Cognitive Therapy, Cognitive |
|
نویسندگان مقاله |
سمانه اسدی | s asadi ms of psychology, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran. corresponding author tel 09145976119 email samanehasadi64@gmail.com کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. نویسنده مسئول شماره تماس 09145976119 email samanehasadi64@gmail.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
عباس ابوالقاسمی | a abolghasemi professor of psychology, university of guilan, rasht, iran. اﺳﺘﺎد ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﮔﯿﻼن، رﺷﺖ، اﯾﺮان. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
سجاد بشرپور | s basharpoor associated psychology, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran. داﻧﺸﯿﺎر رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻣﺤﻘﻖ اردﺑﯿﻠﯽ، اردﺑﯿﻞ، اﯾﺮان.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1202-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-330493.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|