نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۹، شماره ۱۰۱، صفحات ۲۳-۳۲

عنوان فارسی رضایت دانشجویان پرستاری از نظارت پرسپتور در آموزش بالینی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: دانشجوی پرستاری زمانی از آموزش احساس رضایت می‌کند که در طی دوره بالینی درگیر مراقبت از بیمار ‌شود، خود را جزئی از تیم درمان بداند و همچنین تجربه مسئولیت‌پذیری و استقلال را کسب و در واقع به پیامدهای یادگیری دست پیدا کند. مطالعه‌ حاضر با هدف بررسی رضایت دانشجویان پرستاری از نظارت پرسپتور در آموزش بالینی انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مقطعی انجام شد. صد و دوازده دانشجوی کارشناسی پرستاری که برنامه آموزش بالینی پرسپتورشیپ را تجربه کرده بودند، در مطالعه شرکت کردند. جهت ارزیابی رضایت دانشجویان پرستاری از نظارت پرسپتور، از پرسشنامه تسهیل‌گری‌های بالینی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون T-test، ANOVAو ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین رضایت دانشجویان پرستاری از پرسپتور 85.18 ± 25/100 بود. بین رضایت دانشجویان از نظارت پرسپتور با سن، محل سکونت، ترم تحصیلی، طول دوره کارآموزی/ کارورزی و محل گذراندن کارآموزی و کارورزی ارتباط وجود داشت (05/0P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستاری، پرسپتور، رضایت، دانشجو، آموزش بالین

عنوان انگلیسی Nursing Students' Satisfaction with Supervision from Preceptors during Clinical Practice
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aims: Student satisfaction from preceptor is achieved when the student involves in patient care in clinical setting, he knows himself as part of the treatment team, experiences responsibility and authority, and in fact, encounters with learning outcomes. The aim of this study was to evaluate nursing students' satisfaction with supervision from preceptors during clinical practice. Material & Methods: It was a cross-sectional study. One hundred and twelve nursing students who had experienced preceptorship program participated in this study. To evaluate the nursing student satisfaction with supervision from preceptors "Nursing Facilitator Clinical Questionnaire" was used. Data were analyzed with t-test, ANOVA and Pearson correlation test by using SPSS version 16. Results: The mean score of nursing student satisfaction from preceptor was 100.25±18.85. There was correlation between nursing student satisfaction from preceptor and age, living place, academic semester, apprenticeship / internship duration, and apprenticeship / internship location (P< 0.05). Conclusion: The study underlines that, the students had high satisfaction with supervision from preceptors. It seems that needs to more studies to evaluate effectiveness of this plan in nursing student's competency improvement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nursing, Preceptor, Satisfaction, Student, Preceptorship

نویسندگان مقاله معصومه رامبد | m rambod
assistant professor, community based psychiatric care research center. student research committee of shiraz university of medical sciences, shiraz, iran. corresponding author tel 98 711 6474258 email rambodma@yahoo.com
استادیار دکترای پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های روان جامعه نگر، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران. نویسنده مسئول شماره تماس 07136474258 email rambodma@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

فرخنده شریف | f sharif
full professor, community based psychiatric care research center, faculty member of nursing and midwifery, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
ﺳﺘﺎد، دﮐﺘﺮی ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی روان ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﮕﺮ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز، ﺷﯿﺮاز، اﯾﺮان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

زهرا خادمیان | z khademian
assistant professor, community based psychiatric care research center, faculty member of nursing and midwifery, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
ﺳﺘﺎدﯾﺎر، دﮐﺘﺮی ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی روان ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﮕﺮ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز، ﺷﯿﺮاز، اﯾﺮان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

سرور جوانمردی فرد | s javanmardi fard
ms, school of nursing and midwifery, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
ﺮﺑﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز، ﺷﯿﺮاز، اﯾﺮان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

حمیده رییسی | h raiesi
ms, faculty of nursing and midwifery, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
ﻣﺮﺑﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز، ﺷﯿﺮاز، اﯾﺮان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1104-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-330494.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات