|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۹، شماره ۱۰۱، صفحات ۴۳-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
سواد اطلاعاتی و نیازهای آموزشی مدیران پرستاری برای اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: مدیران پرستاری نقش مهمی در اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد در محیطهای بالینی دارند. لذا سواد اطلاعاتی آنها از پیش نیازهای مهم اجرای این مراقبت میباشد. اهداف این مطالعه بررسی سواد اطلاعاتی مدیران پرستاری و نیازهای آموزشی آنها در زمینه مراقبت مبتنی بر شواهد بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی و مقطعی در چهار بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1393 انجام شد. دادهها با استفاده از یک پرسشنامه سه بخشی از 70 مدیر پرستاری جمعآوری شد. ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺠﺰیﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﺍﺯ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ SPSSنسخه 16 و آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی) آزمون t مستقل و آنالیز واریانس) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ گردید. یافتهها: مشارکتکنندگان برای جستجوی اطلاعات پزشکی بیشتر از منابع چاپی و انسانی استفاده میکردند تا منابع الکترونیک (96/0±97/1). میانگین نمرات استفاده از امکانات مختلف جستجو در بانکهای اطلاعاتی و موتور های جستجو بسیار پایین بود (04/1±78/1). درصد کمی از شرکتکنندگان از عملکرد و هدف عملگرهای Boolean و نزدیک یابی آگاهی داشتند؛ بطوری که برای جستجوی اطلاعات در یک پایگاه داده فقط 17 درصد از آنها مناسبترین گزینه را از یک مثال فرضی انتخاب کردند. نیازسنجی آموزشی نشان داد تقاضای مشارکتکنندگان برای دریافت آموزش در حوزههای مراقبت مبتنی بر شواهد در حد متوسط بود (97/0±89/3). نتیجهگیری کلی: مدیران پرستاری سواد اطلاعاتی لازم برای جستجو و بازیابی اطلاعات از منابع الکترونیکی را ندارند و به ندرت از این منابع روزآمد استفاده میکنند. این امر موجب میشود که آنان نتوانند به خوبی کارکنان پرستاری را به استفاده از دانش و مهارت مورد نیاز و هم چنین تکنیکهای نوآورانه جهت ارائه بهترین و موثرترین مراقبت راهنمایی و تشویق نمایند. پیشنهاد میشود مطالعات آتی نقش کتابداران بالینی، متخصصین انفورماتیک پزشکی و مربیان پرستاری بالینی را در ارتقای سواد اطلاعاتی ارائهدهندگان مراقبت سلامت بررسی نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مراقبت مبتنی بر شواهد، سواد اطلاعاتی، منابع اطلاعات |
|
عنوان انگلیسی |
Information Literacy and Training Needs of Nursing Managers for Evidence-Based Practice |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aims: Nursing managers play an important role in the implementation of evidence-based practice (EBP) in clinical settings. Hence, their information literacy is an important prerequisite for providing this service. The objectives of this study were to examine information literacy of nursing managers and to determine their training needs in the context of EBP. Materials & Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted in four hospitals affiliated with Kerman University of Medical Sciences in 2014. Data were collected from 70 nursing managers of these hospitals using a questionnaire. Data were analyzed in SPSS 16 using descriptive (percentage, mean, standard deviation) and analytic statistics (t-test, analysis of variance). Results: The participants used more printed and human resources (1.97±0.97) than electronic resources to seek information. The mean scores of using different search features in online databases and search engines was very low (1.78±1.04). A small percentage of participants were aware of the purpose and functions of Boolean and Proximity operators, so that only 17% of them chose the most appropriate option to search information from a database. Educational need assessment showed that participants demand for training in different fields of EBP was at a medium level (3.89±0.97). Conclusion: Nursing managers do not possess required skills to search and retrieve information from electronic resources and they use these up-to-date resources scarcely. Because of this, they can not guide and encourage nursing staffs to use the required knowledge and skills, as well as innovative techniques to provide a high quality care. It is recommended that future studies evaluate the role of clinical librarians, medical informaticians and clinical nurse educators for promoting information literacy of healthcare providers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جمیله فرخ زادیان | j farokhzadian assistant professor, nursing research center, kerman university of medical sciences, kerman, iran. ﺳﺘﺎدﯾﺎر، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، اﯾﺮان. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
لیلا احمدیان | l ahmadian associate professor, health services management research center, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran. اﻧﺸﯿﺎر، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻼﻣﺖ، ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه آﯾﻨﺪه ﭘﮋوﻫﯽ در ﺳﻼﻣﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، اﯾﺮان. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
رضا خواجویی | r khajouei associate professor, medical informatics research center, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran. corresponding author , tel 0098 34 31325395 email r.khajouei@yahoo.com دانشیار، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. نویسنده مسئول ، شماره تماس 03431325395 r.khajouei@yahoo.com email سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
پروین منگلیان شهربابکی | p mangolian shahrbabaki assistant professor, nursing research center, kerman university of medical sciences, kerman, iran. اﺳﺘﺎدﯾﺎر، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، اﯾﺮان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1386-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-330496.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|