راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر سلامت معنوی بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی رفسنجان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف : انگیزه تحصیلی از موثر‌ترین عوامل بر عملکرد و موفقیت‌تحصیلی دانشجویان است. سلامت معنوی یکی از ابعاد چهارگانه سلامت و تدبیری برای رویایی با استرس در طول دوره تحصیل دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط سلامت معنوی با انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1402-1401 انجام گردید.
مواد و روش‌ها : مطالعه حاضر مقطعی- توصیفی است. جامعه آماری دانشجویان بعد از علوم پایه دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بودند. تعدادشان با روش سرشماری143 نفر برآورد شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شد. داد‌ها وارد نرم افزار SPSS شدند. از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف و کای دو ، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها : بین سلامت معنوی و انگیزش تحصیلی دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری یافت شد (001/0>p). بین سلامت معنوی و جنسیت(762/0= P)، سال ورودی (P = 0/067) و سن(P = 0/069) رابطه آماری معناداری وجود نداشت. همچنین بین انگیزه‌ تحصیلی و جنسیت (P=0/953)، سال ورودی (097P=0/) و جنسیت (468/0= P) رابطه آماری معناداری وجود نداشت.
استنتاج : با توجه به رابطه مثبت سلامت معنوی و انگیزه تحصیلی، با بالابردن سلامت معنوی دانشجویان می‌توان موجب بهبود انگیزه تحصیلی آن‌ها شد. وضعیت سلامت معنوی اغلب دانشجویان در حد متوسط بود.
کلیدواژها : سلامت معنوی، انگیزه تحصیلی، دانشجو، دندانپزشکی
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت معنوی، انگیزه تحصیلی، دانشجو، دندانپزشکی

عنوان انگلیسی Survey effect of spiritual health on the academic motivation of Rafsanjan dental school students in 2022-2023
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Academic motivation is one of the most effective factors on students' performance and the only factor impact on academic success. spiritual health is one of the four dimensions of health and a strategy for dreaming with stress during the study period, especially in students. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between spiritual health and academic motivation of students of Rafsanjan University of Medical Sciences in2022-2023 years.
Methods: The present study is a descriptive cross-sectional, the statistical population of which was the post-basic science students of Rafsanjan Faculty of Dentistry, whose number was estimated to be 143 by census method. In order to collect data, Polotzin and Ellison's spiritual health questionnaire and Harter's academic motivation questionnaire were used. Kolmogorov Smirnov and Chi-square tests, one-way variance and Pearson's correlation coefficient were used for data analysis.
Results: A positive and significant correlation was found between spiritual health and academic motivation of students, which is statistically significant(p<0.001). There was no statistically significant relationship between spiritual health and gender(P=0.762), entry year(P=0.067), age(P=0.069). between educational motivation and gender (P=0.953), entry year (P=0.097) and gender (P=0.468) There was no significant statistical relationship.
Conclusion: There is a significant positive relationship between spiritual health and academic motivation. It can be concluded that by increasing the spiritual health of students, it is possible to improve their academic motivation. Academic motivation and spiritual health each had no significant relationship with acaademic year, age and gender.
Keywords: spiritual health, academic motivation, student, dentistry
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله spiritual health, academic motivation, student, dentistry

نویسندگان مقاله علی پیمانی مجاور | Ali Peimani Mojaver
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

زهرا اسداللهی | Zahra Asadollahi
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

علی پورغلامعلی | Ali pourgholamali
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

الهام شکیبا | elham shakiba
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-477-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات