مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله هدف: امروزه اینترنت به عنوان ابزار نوین ارتباطی، علاوه بر جنبه های مثبت، جنبه های منفی نیز به دنبال دارد بنابراین پژوهش حاضر به تعیین ارتباط بین میزان سواد اطلاعاتی و اعتیاد به اینترنت دانشجویان پرداخته است.روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی است که به صورت مقطعی در سال 1402 انجام شد. جامعه آماری دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی یزد بودند. 248 دانشجو بر مبنای نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای (طبقات برحسب مقاطع تحصیلی، نام دانشکده و سپس، رشته تحصیلی) انتخاب شده­اند. داده‌ها براساس دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی  و اعتیاد به اینترنت گردآوری و توسط نرم افزار آماری spss  تحلیل شد.نتایج: 59/47 درصد دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی یزد اعتیادی به اینترنت نداشته­اند. همچنین میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی یزد در تمامی متغیرها بالاتر از متوسط بوده است. بین اعتیاد به اینترنت و مولفه های سواد اطلاعاتی ازجمله: توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات (ضریب 138/0)، توانایی ارزیابی نقادانه اطلاعات (198/0) توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات (141/0)، توانایی درک موارد حقوقی و اقتصادی کاربرد اطلاعات (125/0) و توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات (083/0) همبستگی مثبت وجود داشت.طبق نتایج پژوهش حاضر، جامعه ی مورد مطالعه از مهارت های سواد اطلاعاتی متوسط رو به بالایی برخوردار بودند که نشان دهنده ی اهمیت و ضرورت توجه به سواد اطلاعاتی است، همچنین مشخص شد سواد اطلاعاتی، همبستگی معکوس با اعتیاد به اینترنت دارد و موجب کاهش اعتیاد دانشجویان به اینترنت می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد اطلاعاتی، اعتیاد به اینترنت، دانشجویان تحصیلات تکمیلی

عنوان انگلیسی Investigating the relationship between Internet addiction and information literacy among graduate students of Yazd University of Medical Sciences (2022-2023)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:The Internet, as a new communication tool, in addition to the positive aspects, also has negative aspect. Therefore, the current research is to measure the amount of information literacy and the amount of internet usage among Yazd University of Medical Sciences in master's and doctoral degrees.
Methods:This research was a descriptive analytical study that was conducted cross-sectionally in 1402. The statistical population investigated in this study were all graduate students of Yazd University of Medical Sciences. The students were selected based on stratified random sampling. The data were collected based on two questionnaires of internet addiction and information literacy and were analyzed by spss statistical software.
Results:According to the findings of this research, 47.59% of graduate students of Yazd University of Medical Sciences did not have internet addiction. Between Internet addiction and the ability to effectively access information (0.138) and the ability to critically evaluate information (0.198), the ability to determine the extent and nature of information (0.141), the ability to understand the legal and economic aspects of information use (0.125). and the ability to purposefully use information (0.083) had a positive correlation.
Conclusion:According to the results of the current research, the studied community had medium to high information literacy skills. It was also found that with the increase in information literacy, the level of students' addiction to the Internet also decreases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله information literacy, internet addiction, Post-graduate students

نویسندگان مقاله امید یوسفیان زاده | Omid Yousefianzadeh
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد-دانشکده بهداشت

مریم شریفی نجف آبادی | Mryam Sharifi Najafabadi
بیمارستان شهید آیت ا...مدرس نجف آباد اصفهان

محبوبه بهبودی | Mahbobeh Behboodi
مرکز سلامت جامع حکیم زاده یزد

زهرا کیوانی بروجنی | Zahra Keivani Borujeni
بیمارستان محمدصادق افشار یزد

محمد مرادی جو | Mohammad Moradijo
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-113-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات