راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۶۵-۱۸۰

عنوان فارسی تبیین تجارب دانشجویان پزشکی از بکارگیری روش های یادگیری فعال در آموزش پزشکی در بالین: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اهمیت پرورش پزشکان حاذق، آموزش پزشکی امر بسیار خطیر و مهمی است و این امر لزوم استفاده از به روزترین و موثرترین روش‌های آموزش را تبیین می‌کند. از جمله روش‌های آموزشی موثر، روش‌های آموزش فعال می‌باشد که ما در این مطالعه به تبیین تجارب دانشجویان از به کارگیری روش‌های یادگیری فعال در آموزش پزشکی در بالین پرداختیم.
روش کار: در این مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی نظرات 11 نفر از دانشجویان پزشکی اکسترن و اینترن دانشگاه علوم پزشکی جهرم از طریق سوالات باز در قالب مصاحبه‌ی تک به تک درباره‌ی روش‌های آموزش فعال و تجربیات آن‌ها از به کارگیری این روش‌ها جمع آوری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شد و مفاهیم مهم استخراج گردید.
یافته ها: تعداد 144 کد اولیه در قالب 5 مضمون اصلی و 18 طبقه فرعی و در مواردی نیز 31 زیر طبقه دسته بندی شد. مضامین اصلی شامل؛ تجارب دانشجویان از یادگیری فعال، زمینه های یادگیری فعال در آموزش بالینی، مزایای استفاده از روش یادگیری فعال، فرصت های یادگیری فعال در بالین و چالش های یادگیری فعال در بالین، می باشد.
نتیجه گیری: بر اساس آن چه از تجربیات دانشجویان در خصوص آموزش فعال بالینی در 5 مضمون اصلی تجربیات، زمینه ها، مزایا، فرصتها و چالشهای یادگیری فعال به دست آمد، یادگیری فعال نقش به سزایی در تثبیت مطالب آموخته شده دارد و نیاز لازم و اساسی برای یادگیری موثر پزشکی می باشد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری فعال، دانشجویان، آموزش بالینی، آموزش پزشکی

عنوان انگلیسی Explaining Medical Students' Experiences of Using Active Learning Methods in Clinical Medical Education: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering the importance of training competent physicians, medical education is a very serious and important matter, and this explains the need to use the most up-to-date and effective teaching methods. Among the effective teaching methods are active teaching methods, which we have explained in this study the students' experiences of using active learning methods in clinical medical education.
Method: In this qualitative phenomenological study, the opinions of 11 extern and intern medical students of Jahrom University of Medical Sciences were collected through open-ended questions in the form of one-on-one interviews about active teaching methods and their experiences of using these methods, and they were coded and analyzed using MAXQDA software, and important concepts were extracted.
Findings: 144 initial codes were categorized into 5 main themes and 18 subcategories, and in some cases, 31 subcategories. The main themes include; students' experiences of active learning, active learning contexts in clinical education, benefits of using active learning methods, active learning opportunities in the clinic, and active learning challenges in the clinic.
Conclusion: Based on what was obtained from the experiences of students and professors regarding active clinical education in the 5 main themes of experiences, contexts, benefits, opportunities, and challenges of active learning, active learning plays a significant role in consolidating the learned material and is a necessary and essential requirement for effective medical learning.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Active learning, Students, Clinical Education, Medical Education

نویسندگان مقاله سارا متین | Sara Matin
Assistant Professor of Pediatrics, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
. استادیار، گروه اطفال، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

اسماعیل رعیت دوست | Esmaeal Rayat Dost
Associate Professor of Emergency Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
استادیار، گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

محمد درایش | Mohammad Darayesh
Assistant Professor of Dermatology, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
استادیار، گروه پوست، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

الهه انتظارالمهدی | Elahe Entezaralmahdi
Assistant Professor of Pharmaceutics, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
. استادیار، استادیار فارماسیوتیکس، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

فاطمه نوروزی | Fatemeh Norouzi
Student Research Committee, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
. دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.

نوید کلانی | Navid Kalani
Research Center for Social Determinants of Health, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
مرکز تحقیقات مولفه های اجتماعی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-540-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات