، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه ای بر عملکردهای اجرایی کودکان مبتلا به فلج مغزی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در حال حاضر به طور گسترده پذیرفته شده که فلج مغزی بسیار بیشتر از یک "اختلال در وضعیت و حرکت " است و اغلب با طیف گسترده ای از اختلالات، مانند اختلالات شناختی، ارتباطی و حسی-ادراکی همراه است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه ای بر عملکردهای اجرایی کودکان مبتلا به فلج مغزی صورت گرفت.
روش کار: مطالعۀmouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">[D1]  حاضر از نوع  تخقیقات آزمایشی دوگروهی بود. شرکت کنندگان کودکان مبتلا به فلج مغزی 7 تا 18ساله  ساکن شهر تهران بودند، 36 نفر به صورت  دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش یا دریافت کننده مداخله tDCS ( هرگروه 18 نفر) جای دهی شدند. گروه آزمایش10 جلسه20 دقیقه ای به صورت پنج بار درهفته به مدت 2 هفته  tDCS دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. ارزیابی با استفاده از پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف (BRIEF) فرم والدین انجام شدmouseout="msoCommentHide('_com_2')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_2','_com_2')">[D2] . در طی دوره مداخله داده های 8 نفر از افراد به دلیل عدم تمایل به ادامه همکاری از تحلیل ها کنار گذاشته شد و داده های 28 نفر یا استفاده از آزمون آنوای یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتmouseout="msoCommentHide('_com_3')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_3','_com_3')">[D3] .
 یافته هاmouseout="msoCommentHide('_com_4')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_4','_com_4')">[D4] : نتایج نشان داد در گروه آزمایش زیر مولفه بازداری (7/2 ±26/77)، انتقال توجه (61/1± 21/54)، کنترل هیجان (6/1  20±/80)، آغازگری (35/2 ±16/77)، حافظه کاری(14/2 ±20/54)، سازمان دهی (98/1 ± 38/16) و نمره کل عملکرد اجرایی (73/3 ± 92/170) بالاتر از گروه کنترل بوده است؛ این درحالی است که در زیر مولفه های برنامه ریزی(56/3 ± 23/31) و کنترل (02/2 ± 62/17) بود که این میزان از گروه کنترل پایین تر بوده است؛ با این وجود نتایج آزمون آنوای یک راهه نشان داد دو گروه بجز در زیرمولفه سازمان دهی در سایر زیرمولفه ها بایکدیگر تفاوت معناداری نداشته اند (05/0 p).
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد tDCS به عنوان یک وسیله کمکی برای توانبخشی کودکان فلج مغزی چشم انداز کاربردی خوبی دارد و اگرچه نتایج بررسی های این مطالعه معنادار نبود در زمینه تاثیر  tDCSبرعملکردهای اجرایی شناختی کودکان مبتلا به فلج مغزی نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال، فلج مغزی، پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف، عملکردهای اجرایی شناختی

عنوان انگلیسی Impact of Transcranial Direct Current Stimulation on Executive Functions in Children with Cerebral Palsy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, it is accepted that cerebral palsy is much more than a "postural and movement disorder" and is often associated with a wide range of disorders, including cognitive, communicational, and sensory-perceptual disorders. Therefore, this study aimed to determine the effect of transcranial direct current stimulation(tDCS) on the cognitive functions of children with cerebral palsy.
Methods: The present study is a quasi-experimental controlled trial. The participants were children with cerebral palsy aged 7 to 18 years, and 36 participants were randomly placed in two control and experimental groups (each group of 18 subjects), The experimental group received 10 sessions of 20-minute tDCS, and the control group remained on the waiting list with receiving the routine interventions. During the intervention period and until the end of that, the data of 8 people were excluded from the analysis due to their unwillingness to continue cooperating. Thus the data of 28 people were analyzed. The evaluations were done by using the parent's form of the Brief Executive Functions Questionnaire (BRIEF).
Results: The results of the one-way ANOVA test showed that the two groups did not differ significantly in sub-components except in the organization(p ≤ 0/05).
Conclusion: Recent studies indicate that tDCS can be a promising additional tool in the rehabilitation of children with cerebral palsy. However, the exact mechanisms of action still require further investigation, particularly because there are not enough studies focusing on the effects of tDCS on the executive cognitive functions in these children. More research is needed in this area.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله BRIEF Executive Functions Questionnaire, cerebral palsy, cognitive Executive functions, transcranial direct current stimulation (tDCS)

نویسندگان مقاله فرشته نیساری | Fereshte Nisari
Islamic Azad University
دانشکاه آزاد

پیمان حسنی ابهریان | peyman Hassani Abharian
Institute for Cognitive Science Studies
مؤسسه آموزش عالی علوم‌شناختی

رضا رستمی | reza Rostami
University of Tehran
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-107-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم اعصاب شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات