چکیده فارسی مقاله |
هدف: با این پیش فرض که کلمات چندهجایی بیشترین شباهت را با گفتار پیوسته دارند، هدف از انجام مطالعه پیش رو مروری است روایتی، که به بررسی ارتباط میان خطاهای تولید کلمات چندهجایی در پیش بینی مشکلات بعدی خواندن درکودکان دارای اختلال صدای گفتار می پردازد. روش: جستجوی نظام مند در چهار پایگاه Pubmed, Web of Science, Scopus, ProQuest و مرورگر Google scholar با کلیدواژه های (polysyllab*) و (multisyllab*) در 3 مارس 2023 صورت گرفت. منابع از سال 1952 تا سال 2023 شناسایی و وارد نرم افزار اندنوت شدند. هیچ محدودیتی برای زبان منابع و ورود مقالات مروری درنظرگرفته نشد. تمام منابعی وارد بررسی شدند که در مورد رابطۀ میان تولید کلمات چندهجایی و آگاهی واجی و خواندن در کودکان دارای اختلال صدای گفتار بودند، شرکت کنندگان زیر18 سال داشتند و به روش ادراکی مطالعه شده بودند. یافته ها: از میان 1736 منبع بدست آمده در جستجوی اولیه و حذف موارد تکراری، متن کامل 72 منبع در مورد تولید کلمات چندهجایی بررسی گردید و 5 مقاله که در مورد رابطه تولید کلمات چندهجایی با آگاهی واجی و توانایی خواندن بودند، بررسی کیفی شدند. ارزشمندترین معیاری که میتواند ارتباط میان صحت گفتار و رشد بعدی خواندن را مشخص نماید، صحت بازنمایی واجی می باشد. برای بررسی صحت بازنمایی واجی، نوع خطاهای گفتاری و پیچیدگی محرک گفتاری تعیین کننده هستند. شواهد در مورد نوع خطاهای گفتاری نشان می دهند، خطاهای غیرطبیعی با عملکرد کودکان در آگاهی واجی و آزمونهای خواندن رابطه دارند. یافته های مطالعه مروری حاضر که تاثیر صحت کلمات چندهجایی را در پیش بینی وضعیت بعدی خواندن بررسی کرد، نشان داد که خطاهای حذف و خطاهای غیرطبیعی و سنجۀ صحت همخوانی درکلمات چندهجایی با مهارتهای ضعیف آگاهی واجی هم وقوع هستند و بیشترین واریانس را در مهارتهای آگاهی واجی و خواندن دارند. بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد، مشکلات تولید گفتار از جمله خطاهای غیرطبیعی و حذف کلمات چندهجایی در دوره پیش دبستانی، علاوه بر مولفه های زبانی و درکی، قدرت تشخیص SSDو مشکلات بعدی خواندن را دارند. به نظر میرسد کلمات چندهجایی به سبب دارابودن اطلاعات واجی بیشتر و شباهت به گفتار پیوسته، کاندید مناسب تری برای شناسایی خطاهای کودک بوده و بهتر است به همراه آزمون آگاهی واجی در بسته ارزیابی تولید قرار گیرد. |
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Children with phonological disorders are at risk of long-term reading difficulties. This issue becomes particularly complex when children are confronted with co-occurring language impairment. Given that polysyllabic words include the most similarity to connected speech, the present study employs a narrative review approach to examine the relationship between errors in the production of polysyllabic words and later reading problems in children with speech sound disorders. Methods: A systematic search was conducted on March 3, 2023, in four online databases as follows: PubMed, Web of Science, Scopus, ProQuest, and Google Scholar Browser. The search terms used were “polysyllable*” OR “multiyllable*.” Articles between the years 1952 and 2023 were identified and entered into the Endnote software. No restrictions were placed on the language of the sources or review articles. All sources about the relationship between the production of polysyllabic words and phonological awareness/reading in children with speech sound disorders, and employing the perceptual method, in which the participants were under 18 years of age, were included. Results: A total of 1736 sources were initially identified, with duplicates removed. Of these, 72 sources on the production of polysyllabic words were examined in full, and five articles on the relationship between the production of polysyllabic words and phonological awareness/reading ability were qualitatively examined. The most valuable criterion that can determine the relationship between the accuracy of speech and the subsequent development of reading is the accuracy of phonological representation. To verify the accuracy of phonological representation, it is crucial to consider the type of speech errors and the complexity of the speech stimulus. Atypical errors have been demonstrated to be associated with children's performance on phonological awareness/reading. The results of the present review, which examined the effect of the accuracy of polysyllabic words in predicting reading problems, demonstrated that errors of omission, atypical speech errors, and the accuracy measure of polysyllabic words accounted for the greatest variance in phonological awareness skills. Conclusion: Atypical speech errors and the omission of polysyllabic words during the preschool period can diagnose speech sound disorder and subsequent reading difficulties, as well as receptive components of language. Polysyllabic words are more suitable for identifying children's errors due to their greater phonemic information and similarity to connected speech. Consequently, it is recommended that they be included in the evaluation package, along with the phonological awareness test. |
نویسندگان مقاله |
مرسده ایمانی شکیبایی | Mersede Imani-Shakibayi Speech Therapy Department, Faculty of Rehabilitation, Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب کودکان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
طلیعه ظریفیان | Talieh Zarifian Faculty of Rehabilitation, Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. دانشکده توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب کودکان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
|