آرشیو توانبخشی، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی چالش های ارائه برخط خدمات گفتار درمانی در ایران: یک مطالعه کیفی از دیدگاه آسیب شناسان گفتار و زبان
چکیده فارسی مقاله
هدف: در دنیای امروز، پیشرفت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات موجب تغییرات شگرفی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی شده است. گفتاردرمانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خدمات برخط گفتاردرمانی به عنوان یک روش نوین و کارآمد در دسترس بیماران قرار گرفته است.هدف مطالعه حاضر شناسایی چالش‌های ارائه برخط خدمات گفتاردرمانی از دیدگاه آسیب شناسان گفتار و زبان در ایران بود. 
روش بررسی : مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی بود که در بازه زمانی 1401-1402 انجام شد. در این مطالعه با روش نمونه‌گیری گلوله برفی آسیب شناسان گفتار و زبان که در دوران همه گیری کووید-19سابقه حداقل یک سال فعالیت داشتند وارد مطالعه شدند. جمع‌آوری اطلاعات از طریق مصاحبه‌های فردی و نیمه ساختاریافته انجام شد. مصاحبه‌ها به صورت مکالمه‌های صوتی و تصویری در بستر پیام‌ رسان‌های واتس اپ و اسکایپ انجام شد. تحلیل داده‌ها با رویکرد تحلیل اکتشافی صورت گرفت.
یافته ها : در این مطالعه 14 آسیب شناس گفتار و زبان( 10 زن و 4 مرد) با میانگین سنی 29 سال در مطالعه شرکت داشتند. در مطالعه حاضر شش مضمون با عناوین نبود دستورالعمل‌های آموزشی و حرفه‌ای، مسائل اجتماعی فرهنگی، چالش‌های ارتباطی و تعاملی، موانع مالی، کاهش کیفیت فرایند ارزیابی و درمان و نبود نظارت بر جلسات درمانی شکل گرفت. هر طبقه نیز از چند زیر طبقه تشکیل شد که از مهم ترین آنها می‌توان به نبود آموزش‌های آکادمیک در ارتباط با ارائه برخط خدمات گفتاردرمانی، ادغام شدن فضای شخصی خانواده با فضای کار، سرعت پایین اینترنت برای برقراری ارتباط و ارسال داده‌ها، کیفیت پایین تصاویر اپلیکیشن‌های ایرانی، فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی، نبود اپلیکیشن‌های اختصاصی و رسمی برای ارائه خدمات برخط، عدم تمایل خانواده برای پرداخت هزینه بالا برای جلسات آنلاین گفتاردرمانی، مشخص نبودن تعرفه خدمات برخط گفتاردرمانی، اجرا نشدن برخی از تکنیک‌های درمانی به طور صحیح، عدم ارزیابی صحیح و دقیق کودک، عدم تشخیص صحیح اختلالات گفتار و زبان، ورود افراد غیرحرفه‌ای به درمان‌های برخط و رعایت نشدن حقوق بیماران  اشاره داشت.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که موانع  ساختاری، حرفه ای، فرهنگی و اخلاقی متعددی می تواند ارائه اثربخش خدمات برخط گفتاردرمانی در ایران را تحت تاثیر قرار دهد. برگزاری دوره های آموزشی در دانشگاه ها، تدوین دستورالعمل‌های مورد نیاز جهت رعایت حقوق درمانگران و بیماران، توسعه اپلیکیشن‌های اختصاصی و کارآمد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی با کیفیت مناسب می‌تواند امکان بهره مندی هر چه بیشتر این نوع از خدمات را در ایران فراهم سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کووید-19، گفتار درمانی، سلامت از راه دور، توانبخشی، ایران

عنوان انگلیسی An Insight into Perceptions of Speech-Language Pathologists About the Barriers to Providing Online Speech-Language Therapy in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The advancements in communication and information technology have brought about significant changes in the provision of healthcare services, including speech-language therapy. In this regard, telehealth has recently emerged as an accessible and effective method. The present study aims to identify the challenges of providing online speech-language therapy services in Iran from the perspective of speech-language pathologists.
Materials and Methods: This qualitative study was conducted from 2021 to 2022. Snowball sampling was used to select 14 speech-language pathologists (10 females and 4 males) with a mean age of 29 years and at least one year of experience in providing online services during the COVID-19 pandemic. Data were collected using semi-structured interviews, conducted individually by audio and video calling on messaging apps (WhatsApp and Skype). Data analysis was done using the thematic data analysis method.
Results: Six themes emerged: Lack of educational/professional guidelines (lack of academic training related to the provision of online speech therapy services, and absence of clear guidelines for conducting online speech therapy), socio-cultural issues (interference of work with personal life, and informality of online sessions), communicational/interactional challenges (lack of face-to-face interaction with patients, slow internet speed for communication and data transmission, poor video quality in Iranian apps, distraction and increased inclination of children to play with phones, filtering of foreign messaging apps, inadequate internet coverage in some rural and urban areas, and lack of specialized and official apps for online service delivery), financial barriers (inability of some families to afford internet packages and suitable phones, unwillingness of some families to pay high fees for online speech therapy, and unclear pricing for online speech therapy services), decreased quality of patient assessment/treatment (inability to correctly implement certain therapeutic techniques, inaccurate assessment of children, incorrect diagnosis of speech-language disorders, lack of accurate recognition of the child’s abilities, failure to hold group therapy sessions, the use of diagnostic and therapeutic tools, and increased fatigue and burnout for therapists and families), and lack of supervision over therapy sessions (involvement of non-professionals in online therapy, and neglect of patient rights).
Conclusion: Various structural, professional, cultural, and ethical barriers can hinder the delivery of online speech-language therapy services in Iran. Providing educational programs in medical universities, developing essential guidelines to protect the rights of therapists and patients, designing specialized and efficient apps, and establishing proper communication infrastructure can facilitate the online provision of these services in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Speech-language therapy, Telehealth, Rehabilitation, Iran

نویسندگان مقاله امیر شیانی | Amir Shiani
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

بهزاد کرمی متین | Behzad Karamimatin
Research Center for Environmental Determinants of Health, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات تعیین‌کننده‌های محیطی سلامت، موسسه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

مسلم صوفی | Moslem Soofi
Social Development and Health Promotion Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، موسسه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

لیبا رضایی | Liba Rezaei
Sleep Disorders Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات اختلالات خواب، موسسه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

ندا حیدرزاده | Neda Heidarzadeh-Esfahani
Research Center for Environmental Determinants of Health, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات تعیین‌کننده‌های محیطی سلامت، موسسه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

فردین مرادی | Fardin Moradi
Research Center for Environmental Determinants of Health, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات تعیین‌کننده‌های محیطی سلامت، موسسه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

شاهین سلطانی | Shahin Soltani
Research Center for Environmental Determinants of Health, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
مرکز تحقیقات تعیین‌کننده‌های محیطی سلامت، موسسه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1719-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات