آرشیو توانبخشی، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی سازگاری‌های روان‌شناختی والدین با ناتوانی‌های دوران کودکی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: والدین کودکان دارای ناتوانی با چالش‌های خاصی روبه‌رو هستند که نیاز به سازگاری روان‌شناختی دارند. این مطالعه با هدف بررسی سازگاری‌های روان‌شناختی والدین با ناتوانی‌های دوران کودکی انجام شده است.
مواد و روش: این پژوهش به روش کیفی انجام شد و در آن از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 26 والد کودک دارای ناتوانی در ریچموند هیل، انتاریو در سال 2023 استفاده شد. برای تضمین درک جامع از تجربیات، اشباع نظری حاصل گردید. داده‌ها با استفاده از تحلیل تماتیک و با کمک نرم‌افزار NVivo مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: چهار موضوع اصلی شناسایی شد: سفر عاطفی، راهبردهای مقابله، پویایی‌های خانوادگی، و حمایت اجتماعی و جامعه. سفر عاطفی شامل واکنش‌های اولیه شوک و سازگاری با گذشت زمان، پذیرش اندوه و ارزیابی‌های مثبت بود. راهبردهای مقابله شامل جستجوی اطلاعات، ایجاد شبکه‌های حمایتی، حمایت حرفه‌ای، مکانیزم‌های شخصی مقابله و فعالیت‌های حمایت‌طلبانه بود. پویایی‌های خانوادگی تغییرات در نقش‌های خانوادگی، روابط خواهر و برادرها، و روابط زناشویی/شریکی را نشان داد. حمایت اجتماعی و جامعه بر اهمیت مشارکت جامعه، دسترسی به منابع، درک عمومی و انگ، و دسترسی و شمول تأکید داشت.
نتیجه‌گیری: این مطالعه سازگاری‌های پیچیده و پویا والدین با ناتوانی‌های دوران کودکی را روشن می‌سازد. این پژوهش بر اهمیت سیستم‌های حمایتی جامعی که به نیازهای عاطفی، عملی و اجتماعی خانواده‌ها پاسخ می‌دهند، تأکید می‌کند. یافته‌ها بر تاب‌آوری والدین و ضرورت مداخلات هدفمند برای حمایت از بهزیستی آنها و تسهیل سازگاری مثبت تأکید دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناتوانی‌های دوران کودکی، سازگاری روان‌شناختی، والدین، راهبردهای مقابله، پویایی‌های خانوادگی، حمایت اجتماعی

عنوان انگلیسی Investigating Psychological Adaptations of Parents to Childhood Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Parenting a child with a disability presents unique challenges and necessitates psychological adaptation. This study explores the psychological adaptations of parents to childhood disabilities.
Methods: A qualitative research design was employed, utilizing semi-structured interviews with 26 parents of children with disabilities in Richmond Hill, Ontario in 2023. Theoretical saturation was achieved to ensure a comprehensive understanding of the experiences. Meanwhile, the data were analyzed using thematic analysis, facilitated by NVivo software.
Results: Four main themes were identified: emotional journey, coping strategies, family dynamics, and social and community support. The emotional journey theme included initial reactions of shock and adaptation over time, leading to grief acceptance and positive reappraisals. The coping strategies theme involved seeking information, building a support network, professional support, personal coping mechanisms, and advocacy. Family Dynamics revealed changes in family roles, sibling relationships, and marital/partner relationships. Finally, the social and community support theme highlighted the importance of community involvement, access to resources, public perception and stigma, and inclusion and accessibility.
Conclusion: This study demonstrates parents' complex and dynamic psychological adaptations to childhood disabilities. It underscores the importance of comprehensive support systems that address the emotional, practical, and social needs of families. The findings highlight the resilience of parents and the necessity for targeted interventions to support their well-being and facilitate positive adaptation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Childhood disabilities, Psychological adaptation, Parenting, Coping strategies, Family dynamics, Social support

نویسندگان مقاله نادره سعادتی | Nadereh Saadati
Department of Psychology and Counseling, KMAN Research Institute, Richmond Hill, Ontario, Canada
گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا

سعید عبدالله الدوساری | Saeed Abdullah Al-Dossary
Psychology Department, College of Education, University of Ha'il, Ha'il, Saudi Arabi
گروه روانشناسی، دانشکده آموزش، دانشگاه حائیل، حائیل، عربستان سعودی

اولگا کوئلیو | Olga Coelho
CICPSI, Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Alameda da Universidade, 1649-013 Lisboa, Portugal
دانشکده روانشناسی، دانشگاه لیسبون، لیسبون، پرتغال

مهدی رستمی | Mehdi Rostami
Department of Psychology and Counseling, KMAN Research Institute, Richmond Hill, Ontario, Canada
گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا

بلوت صفا | Sefa Bulut
Department of Counseling Psychology & Head of the Counseling Center, Ibn Haldun University, Istanbul, Turkey
گروه روانشناسی مشاوره و رئیس مرکز مشاوره، دانشگاه ابن حلدون، استانبول، ترکیه

کامدین پارساکیا | Kamdin Parsakia
Department of Psychology and Counseling, KMAN Research Institute, Richmond Hill, Ontario, Canada
گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا

زهره زادحسن | Zohreh Zadhasn
Department of Psychology and Counseling, KMAN Research Institute, Richmond Hill, Ontario, Canada
گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا

سیدهادی سیدعلی تبار | Seyed Hadi Seyed Ali Tabar
Department of Psychology and Counseling, KMAN Research Institute, Richmond Hill, Ontario, Canada
گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا

پریچهر مهدی آبادی | Parichehr Mehdi Abadi
School of Psychology, University of East London, London, UK
دانشکده روانشناسی، دانشگاه شرق لندن، لندن، انگلستان


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3892-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات