آرشیو توانبخشی، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی روانسنجی نسخه فارسی پرسش‌نامه مقیاس رفتارهای شنوایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: از مشخصه‌های بارز اختلال پردازش شنوایی در کودکان، ضعف در درک گفتار بخصوص در محیط‌های شلوغ می‌باشد. غربال‌گری اختلال پردازش شنوایی ابزاری را برای شناسایی گروهی از کودکان که نیاز به ارزیابی جامع‌تری دارند، فراهم می‌کند. غربال‌گری می‌تواند منجر به شناسایی زودتر اختلال پردازش شنوایی و مداخله مؤثرتر شود و به حداقل رساندن تأثیرات منفی احتمالی این اختلال بر کودک و خانواده کمک کند. غربال‌گری از طریق پرسش‌نامه می­تواند از نظر زمان و هزینه، مقرون به صرفه باشد و می تواند اطلاعات خاص و کاربردی در مورد مشکلات روزمره افراد ارائه دهد. باتوجه به اهمیت پرسش‌نامه‌ها در غربال‌گری اختلال پردازش شنوایی، اعتبار بالای پرسش‌نامه مقیاس رفتارهای شنوایی و کاربرد آن در تحقیقات بالینی مختلف، هدف مطالعه حاضر تهیه نسخه فارسی پرسش‌نامه مقیاس رفتارهای شنوایی و تعیین پایایی و روایی آن است.
روش‌: ترجمه بر اساس پروتکل بین‌المللی ارزیابی کیفیت زندگی انجام شد. روایی صوری، محتوایی آن با مشارکت متخصصین و والدین کودکان با اختلال پردازش شنوایی بررسی شد. روایی افتراقی پرسش‌نامه نیز از طریق مقایسه‌ی امتیازات بین گروه بهنجار(328 کودک) و مبتلا(32 کودک) با نتایج بدست آمده با مجموعه آزمون‌های ارزیابی چندگانه پردازش شنوایی بررسی شد. پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ و آزمون-بازآزمون با ضریب همبستگی درون‌رده‌ای بررسی شد.
یافته‌ها: تمامی سوالات پرسش‌نامه، دارای امتیاز ترجمه آسان، واضح  و کیفیت مطلوب بودند. با استفاده از منحنی راک ، نقطه ی 46 بعنوان نقطه ی دارای بیشترین حساسیت و ویژگی مشخص شد. مقدار احتمال برای پرسش‌نامه والدین و معلم در آزمون فیشر کمتر از 0/001 بدست آمد که نشان‌دهنده وجود ارتباط معنادار بین امتیازات گروه بندی شده پرسش‌نامه و گروه بندی شده مجموعه آزمون‌های ارزیابی چندگانه پردازش شنوایی است. ضریب آلفای کرونباخ برای  نسخه والدین و معلم به ترتیب  92/3 و 93/3 بدست آمد. تکرارپذیری آزمون با ضریب همبستگی درون‌رده‌ای 96/3 تایید شد.
نتیجه‌گیری: نسخه فارسی پرسشنامه از لحاظ کیفیت ترجمه و از نظر روایی و پایایی، ابزاری معتبر برای ارزیابی اختلال پردازش شنوایی در کنار دیگر آزمون‌های رفتاری بوده و در مراکز شنوایی، طرح‌های غربالگری و کارهای پژوهشی پیش‌رو قابل استفاده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرسش‌نامه مقیاس رفتارهای شنوایی، غربال‌گری، اختلال پردازش شنوایی، روایی، پایایی.

عنوان انگلیسی Normalization and Validation of the Persian Version of the Scale of Auditory Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: One of the prominent characteristics of auditory processing disorder in children is the weakness in understanding speech, especially in crowded environments. Screening for auditory processing disorder provides a means to identify children who need a more comprehensive evaluation. Screening can lead to earlier identification of auditory processing disorder and more effective intervention and help minimize the possible negative effects of this disorder on the child and family. Screening through a questionnaire can be economical in terms of time and cost and provide specific and practical information about children’s daily problems. Considering the importance of questionnaires in screening auditory processing disorder, the high validity of the scale of auditory behavior (SAB) questionnaire, and its use in various clinical research, this study prepares the Persian version of the SAB questionnaire and determines its reliability and validity.
Methods: The translation was done based on the international quality of life assessment protocol. Its face and content validity were investigated with the participation of experts and parents of children with auditory processing disorder. The differential validity of the questionnaire was also checked by comparing the scores between the normal group (328 children) and the affected group (32 children) with the results obtained with the multiple auditory processing assessment tests. Its reliability was checked through the Cronbach α method and test-retest with interclass correlation coefficient.
Results: All questions in the questionnaire received high scores for ease of translation and overall quality. Using the receiver operating characteristic curve, a score of 46 was identified as the point with the highest sensitivity and specificity. Consequently, this score was established as the cut-off point for the questionnaire. The P value for the parent and teacher questionnaires in the Fisher test was less than 0.001, indicating a significant relationship between the grouped questionnaire scores and the grouped scores of the multiple auditory processing assessment tests. The Cronbach α coefficients were 92.3 for the parent version and 93.3 for the teacher version of the questionnaire, indicating strong internal consistency. Test-retest reliability was confirmed with an interclass correlation coefficient of 96.3%.
Conclusion: The Persian version of the SAB questionnaire is a valid tool for assessing hearing impairment, characterized by high translation quality, validity, and reliability. It can complement other behavioral tests and is suitable for clinical settings, screening programs, and future research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Scale of auditory behaviors, Screening, Auditory processing disorder, Reliability, Validity

نویسندگان مقاله ریحانه مهبودی | Reyhane Mehboodi
Department of Audiology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

مهنا جوانبخت | Mohanna Javanbakht
Department of Audiology and Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه شنوایی شناسی و مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب کودکان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

مریم رمضانی | Maryam Ramezani
Department of Audiology and Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه شنوایی شناسی و مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب کودکان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

امیرعباس ابراهیمی | Amir-Abbas Ebrahimi
Special Education Organization, Tehran, Iran
سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تهران، ایران

عنایت الله بخشی | Enayatollah Bakhshi
Department of biostatistics and epidemiology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3923-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شنوایی سنجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات