مجله سالمندی ایران، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تبیین دیدگاه سالمندان درباره غربالگری سرطان روده بزرگ مبتنی بر مدل بازاریابی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در ایران، سرطان روده بزرگ، دومین و سومین سرطان شایع در زنان و مردان است و سومین علت مرگ تشخیص داده شده است و غربالگری یکی از بهترین روش ها برای تشخیص زودهنگام و درمان به موقع این بیماری محسوب می شود. لذا هدف این مطالعه، بررسی موانع و تسهیل کننده های انجام غربالگری سرطان روده بزرگ از دیدگاه سالمندان است.
روش کار: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا و مبتنی بر چهارچوب بازاریابی اجتماعی انجام شده است و شامل سوالاتی بود که 4 عنصر اصلی بازاریابی اجتماعی (محصول، قیمت، مکان، ترویج)  را شامل گردد. روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بود. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه ی نیمه ساختار یافته ی عمیق بود. انجام مصاحبه ها تا اشباع داده ها ادامه پیدا کرد.  معیارهای  ورود به مطالعه شامل  افراد بالاتر از 60 سال از هر دو جنس با حداکثر تنوع در ویژگیهای دموگرافیکی و اجتماعی، سکونت در شهر مشهد، ملیت ایرانی و فارسی زبان و داشتن رضایت برای ورود به مطالعه بود و معیار خروج برای افراد، عدم تمایل به ادامه ی مصاحبه بود.
نتایج: در این مطالعه30 نفر شرکت کردند که میانگین و انحراف معیار سنی آنها به ترتیب ۶۸.۱ و ۴.۸ بود. دیدگاههای شرکت کنندگان در مطالعه در مورد غربالگری سرطان روده بزرگ در غالب ۴ طبقه (محصول، قیمت ، مکان، ترویج) بیان شدند. در این مطالعه، محصول ارائه شده غربالگری سرطان کولورکتال بود. هزینه ها و موانع انجام غربالگری، کمبود آگاهی، موانع ذهنی و روانی، موانع اعتقادی و محدودیت های شخصی بودند. مکان های مناسب برای دریافت پیام، مراکز جامع خدمات سلامت، محل کار، مراکز ترک اعتیاد و مراکز انتقال خون بودند. مکان های مناسب برای انجام تست، مراکز جامع خدمات سلامت، بیمارستان ها و آزمایشگاهها بودند. افراد و ارگانهای تاثیر گذار، مراکز جامع خدمات سلامت و تبلیغات بهترین روش های ترغیب و تشویق افراد برای انجام غربالگری بودند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، مهمترین موانع برای انجام غربالگری سرطان کولورکتال برای سالمندان کمبود آگاهی درباره بیماری، عدم توصیه پزشک به انجام غربالگری، ترس از آزمون غربالگری، ترس از نتایج غربالگری و نگرانی از هزینه انجام غربالگری شناسایی شدند. به منظور افزایش غربالگری در سالمندان، باید توجه ویژه به عوامل قابل تغییر و قابل اصلاح معطوف گردد که می توانند کانون مداخلات با هدف افزایش مشارکت در غربالگری سرطان کولورکتال در افراد سالمند باشند. ارائه دهندگان خدمات سلامت میتوانند ضمن افزایش آگاهی در سالمندان و حمایت از سالمندان به سالمندان برای تصمیم گیری و انتخاب داوطلبانه و شرکت در آزمون غربالگری و بهبود نگرش و کاهش ترس های مربوط به آزمون غربالگری کمک کنند. از طرفی سیاست گذاران و تصمیم گیران حوزه سلامت نیز می توانند با اتخاذ و اجرای سیاست های مالی مناسب و اعمال سوبسید و کمک های دولتی سالمندان را برای انجام غربالگری سرطان کولورکتال تشویق کنند. با کمک نتایج این مطالعه، می توان مطالعات عمیق تری با رویکرد نظریه بنیادی در زمینه شناسایی نگرش ها و باورهای افراد در مورد غربالگری سرطان کولورکتال طراحی و اجرا نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله غربالگری، سالمند، سرطان کولورکتال، ارتقای سلامت

عنوان انگلیسی Older Adult's Opinion About Colorectal Cancer Screening based on Social Marketing Model
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In Iran, colorectal cancer is the second and the third most common cancer in women and men and the third cause of death, and screening is one of the best methods for early diagnosis and timely treatment of this disease. Therefore, the purpose of this study is to investigate the barriers and facilitators of colorectal cancer screening from the perspective of the older adults.
Methodology: This qualitative study was conducted using the content analysis method and based on the social marketing framework and included questions that included the 4 main elements of social marketing (product, price, place, promotion). The sampling method was purpose-based. The data collection method was an in-depth semi-structured interview. Interviews continued until data saturation. The criteria for entering the study included people over 60 years old of both genders with maximum diversity in demographic and social characteristics, living in the city of Mashhad, Iranian nationality and Persian speaking, and having consent to enter the study, and the exclusion criteria for people was not wanting to the interview continued.
Results: 30 people participated in this study, whose average age and standard deviation were 68.1 and 4.8, respectively. The views of the participants in the study about colorectal cancer screening were expressed in the majority of 4 categories (product, barriers, place, promotion). In this study, the presented product was colorectal cancer screening. Costs and barriers to screening were lack of awareness, mental and psychological barriers, religious barriers and personal limitations. The appropriate places to receive messages were comprehensive health service centers, workplaces, addiction treatment centers, and blood transfusion centers. Suitable places for testing were comprehensive health service centers, hospitals and laboratories. Influential people and organizations, comprehensive health service centers and advertisements were the best methods of persuading and encouraging people to perform screening.
Conclusion: Based on the results of this study, the most important obstacles to colorectal cancer screening for older adults were lack of awareness about the disease, lack of doctor's recommendation to perform screening, fear of screening test, fear of screening results, and concern about the cost of screening. In order to increase screening in the older adults, special attention should be paid to modifiable factors that can be the focus of interventions aimed at increasing participation in colorectal cancer screening in the older adults. In addition to raising awareness among the older adults and supporting them, health service providers can help the older adults to make voluntary decisions and participate in the screening test and improve their attitudes and reduce fears related to the screening test. On the other hand, health policy makers and decision makers can also encourage the older adults to undergo colorectal cancer screening by adopting and implementing appropriate financial policies and applying subsidies and government aid. With the help of the results of this study, it is possible to design and implement more in-depth studies with the fundamental theory approach in the field of identifying people's attitudes and beliefs about colorectal cancer screening.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Screening, Older Adult, Colorectal Cancer, Health Promotion

نویسندگان مقاله سمیرا علیانی | Samira Olyani
Student Research Committee, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

حسین ابراهیمی پور | Hossein Ebrahimipour
Social Determinants of Health Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

مهرالسادات مهدیزاده | Mehrossadat Mahdizadeh
Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

جمشید جمالی | Jamshid Jamali
Social Determinants of Health Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

نوشین پیمان | Nooshin Peyman
Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3109-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات