روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌‌ای با بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان
چکیده فارسی مقاله
اهداف هدف پژوهش، مقایسه اثربخشی توا‌ن‌بخشی ‌شناختی رایانه‌ای کاپیتانزلاگ با بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی بود.
مواد و روش ها این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری 1 ماهه بود. جامعه‌آماری شامل دانش‌آموزان نارساخوان مراجعه‌کننده به مرکز اختلالات یادگیری ناحیه 1 کرج در سال تحصیلی 1400-1401 بود. 45 دانش‌آموز به‌صورت هدفمند وارد مطالعه شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ( هرگروه 15 نفر) قرارگرفتند. دانش‌آموزان گروه‌‌ آزمایش طی10 جلسه به‌صورت 2 جلسه در هفته تحت مداخله توان‌بخشی ‌شناختی رایانه‌ای کاپیتانزلاگ و بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل فهرست رتبه‌بندی رفتار عملکرد اجرایی (جیویا و همکاران، 2000)، نرم‌افزار کاپیتانزلاگ ( نسخه 2018) و بسته مداخله‌ای بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری (اصغری نکاح و آقامحمدیان، 1393) بود. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر انجام شد. 
یافته ها یافته‌ها نشان داد برنامه توان‌بخشی ‌شناختی رایانه‌‌ای کاپیتانزلاگ (0/05>P) و بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری (0/10>P) به‌طور معنی‌داری موجب افزایش کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان نارساخوان شده‌اند و این نتایج در پیگیری 1 ‌ماهه دارای ماندگاری است. بااین‌حال در مراحل پس‌آزمون و پیگیری بین دو روش مداخله تفاوت معنی‌داری (0/05>P) وجود دارد و مداخله توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بهتر عمل کرده‌ است.
نتیجه گیری براساس یافته‌های به‌دست‌آمده به کمک توان‌بخشی شناختی ‌رایانه‌ای کاپیتانزلاگ و بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری می‌توان گام مؤثری در بهبود کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌درمانی شناختی-‌رفتاری، توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای، کارکردهای اجرایی، نارساخوانی، نرم‌افزارکاپیتانزلاگ

عنوان انگلیسی Comparing the Effects of a Computerized Cognitive Rehabilitation and Cognitive Behavioral Play Therapy on Executive Functions of School-aged Students With Dyslexia: A Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives This study compares the effectiveness of the Captain’s log computerized cognitive rehabilitation and cognitive-behavioral play therapy on executive functions of dyslexic elementary school students.
Methods This was a quasi-experimental study with a pre-test post-test design and a one-month follow-up. The statistical population of the study included dyslexic students who were referred to the Learning Disorder Center of District 1 in Karaj City, Iran, for 2021-2022. In this regard, 45 students were purposefully included in the study and were randomly placed in two experimental and one control group (15 students in each group). Students of the experimental groups received 10 sessions of Captain’s log computerized cognitive rehabilitation and cognitive-behavioral play therapy, two sessions per week. The research tool included the behavior rating inventory of executive function, Captain’s log software, version 2018 and cognitive-behavioral play therapy intervention package. The data were analyzed using variance analysis and repeated evaluation using the SPSS software, version 26.
Results The Captain’s Log computerized cognitive-rehabilitation program (P<0.05) and cognitive-behavioral play therapy (P<0.01) have significantly enhanced the executive functions of dyslexic students and these results are durable in a one-month follow-up. However, there was a significant difference (P<0.05) between the two intervention methods in the post-test and follow-up phases, and computerized cognitive rehabilitation performed better.
Conclusion Both methods of cognitive-computer rehabilitation and cognitive-behavioral play therapy are effective in improving the executive functions of dyslexic students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Captain’s log software, Cognitive-behavioral play therapy, Computerized cognitive rehabilitation, Dyslexia, Executive functions

نویسندگان مقاله مینا شمشیری | Mina Shamshiri
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
گروه روانشناسی، واحد گرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

عصمت دانش | Esmat Danesh
Department of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

ناهید هواسی | Nahid Havassi Somar
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
گروه روانشناسی، واحد گرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

آرزو تاری مرادی | Arezoo Tarimoradi
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
گروه روانشناسی، واحد گرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1977-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات