Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش مراقبت معنوی بر حساسیت اخلاقی و شایستگی حرفه‌ای پرستاران اورژانس
چکیده فارسی مقاله زمینهآموزش پرستاران در مورد اصول و ارزش‌های مراقبت معنوی به درک عمیق‌تر مسائل اخلاقی کمک می‌کنداین مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش پرستاران اورژانس در زمینه مراقبت معنوی بر حساسیت اخلاقی و شایستگی حرفه‌ای آنها انجام شد.
طراحی تحقیق این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی با گروه کنترل بود که در سال 2023 بر روی ۵۳ پرستار که در بخش‌های اورژانس دو بیمارستان در قم کار می‌کردند، انجام شد. آموزش معنوی برای گروه آزمایشی از طریق کارگاه آموزشی چهار ساعته در دو روز و همچنین یک ماژول آموزشی مجازی که در مدت دو هفته ارائه شد، ارائه گردید. پرسشنامه‌های مربوط به حساسیت اخلاقی و شایستگی حرفه‌ای مراقبت معنوی قبل، بلافاصله پس از مداخله و دو ماه بعد تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون خی‌دو، آزمون تی نمونه‌های مستقل و آنالیز واریانس اندازه‌گیری تکراری در نرم‌افزار SPSS16 تحلیل شدند.

یافته‌هاویژگی‌های پایه در هر دو گروه مشابه بود. امتیاز حساسیت اخلاقی گروه مداخله پس از مداخله و در زمان پیگیری به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل بود (p<0.0001). میانگین امتیاز شایستگی حرفه‌ای در گروه مداخله در زمان پس از مداخله (p<0.0001) و در زمان پیگیری (p=0.010) به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل بود.
نتیجه‌گیری‌هاارائه آموزش مراقبت معنوی به پرستاران اورژانس می‌تواند شایستگی مراقبت معنوی و عملکرد اخلاقی آنها را ارتقا بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی حرفه‌ای ،حساسیت اخلاقی، مراقبت معنوی، پرستار اورژانس، آموزش

عنوان انگلیسی The Effect of spiritual care training on moral sensitivity and professional competence in emergency nurses
چکیده انگلیسی مقاله Background: Educating nurses on the principles and values of spiritual care contributes to a deeper understanding of moral issues. This study aimed to determine the effect of training emergency nurses in spiritual care on their moral sensitivity and professional competence.
Research design: This was a quasi-experimental study with a control group that  was conducted in 2023 on 53 nurses who worked in the emergency departments of two hospitals in Qom, Iran. Spiritual education was provided to the experimental group through a four-hour workshop conducted over two days, as well as a virtual educational module presented over a period of two weeks. questionnaires on moral sensitivity and professional competence of spiritual care completed before, immediately after the intervention, and two months later. The data was analyzed through the Chi-square test, independent samples t-tests, and the repeated measures analysis of variance in SPSS16.
Findings: Baseline characteristics were similar in both groups. The moral sensitivity scores of the intervention group were significantly higher than the control group after the intervention and at the follow-up time (p<0.0001). At the post-intervention (p<0.0001) and follow-up time (p=0.010), the mean score of professional competence in the intervention group was significantly higher than in the control group.
Conclusions: Providing spiritual care training to emergency nurses can enhance their spiritual care competence and moral performance.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Professional competence, moral sensitivity, Spiritual care, emergency nurse, training

نویسندگان مقاله رویا قاسملو | Roya ghasemloo
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

زهرا عابدینی | zahra abedini
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

ثاراله شجاعی | Sarallah Shojaei
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

اشرف خرمی راد | ashraf khoramirad
Spiritual Health Research Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

فائزه صفاری مفرد | faezeh saffari mofrad
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-320-2&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات