مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی درک دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری گیلان در مورد ایمنی بیمار در بخش های مراقبت ویژه
چکیده فارسی مقاله  زمینه: حفظ ایمنی بیمار از لحظه ابتلا به یک بیماری تا تکمیل فرآیند درمان و پس از اتمام آن، صرف نظر از اینکه درمان بیمار همراه با نتیجه مطلوب یا نامطلوب باشد، از بنیادی ترین حقوق وی می باشد،  بنابراین ایمنی در تشخیص و درمان بیماران از اولویت های نظام مراقبت سلامت است. 
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین درک دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری گیلان در مورد ایمنی بیمار در بخش های مراقبت ویژه انجام شد.
روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی تحلیلی است که طی آن درک 233 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان( دانشکده های پرستاری رشت و شرق گیلان) و دانشگاه آزاد رشت و لاهیجان که با روش سرشماری وارد تحقیق شده بودند، در مورد ایمنی بیمار در بخش مراقبت های ویژه (بخش های CCU ،ICU  و دیالیز) مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار پژوهش، پرسشنامه Health Care Professionals Patient Safety Assessment Curriculum Survey  (HPPSACS) بود. که روایی وپایایی آن قبل از استفاده مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های من ویتنی یو ، کراسکال-والیس ، فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن و با استفاده از نرم افزار spss 19 تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: اکثر دانشجویان مورد مطالعه(4/64 %) زن بودند. میانگین سن 610/3 + 47/23  سال بود و 3/89 درصد کمتر از 24 سال سن داشتند. 9/60 درصد دانشجویان سابقه کار بالینی یا دانشجویی را داشتند. اکثر دانشجویان (3/68٪) با اجتناب ناپذیری خطا در مراقبت های بهداشتی موافق بودند و حدود 5/24 درصد مخالف بودند. از نظر رفتارهای گزارش خطا، 67 درصد دانشجویان با میانگین 67/0 اظهار داشتند که در تجربه بالینی خود دارای خطای پزشکی و مراقبتی بودند. علاوه بر این، 9/76 درصد دانشجویان معتقد بودند بین آنچه که آنها "بهترین مراقبت" می دانند و آنچه در مراقبت های روزانه ارائه می دهند، شکاف وجود دارد. بین حیطه رفتارهای گزارش خطا و سن(006/0=P)، رفتارهای گزارش خطا و ترم تحصیلی(001/0=P)، رفتارهای گزارش خطا و دانشگاه محل تحصیل (001/0=P)، راحتی فرد با مهارتها با مدت سابقه کار بالینی (004/0=P) و درک ایمنی با مدت سابقه کار بالینی (018/0=P) ارتباط معنی دار برقرار است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، درک دانشجویان پرستاری از ایمنی بیمار در بخش مراقبت ویژه بیشتر از میانگین بوده است، اما حیطه رفتارهای گزارش خطا از کمترین میانگین برخوردار بوده است، به نظر می رسد ارائه آموزش هایی در حیطه رفتارهای گزارش خطا به دانشجویان ضروری باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایمنی بیمار، فرهنگ ایمنی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Assessment of Iranian Nursing Students' Perceptions of Patient Safety in Intensive Care Units
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Maintaining the patient's safety from the moment a disease is completed to the completion of the treatment process, regardless of whether the patient is treated with a favorable or undesirable outcome, is one of his/her fundamental rights
Aim: To determine the nursing students' perception of Guilan Nursing Schools  regarding patient safety in intensive care units .
Methods: In This analytical cross-sectional study in which 233 senior nursing students of Guilan University of Medical Sciences were recruited through census method to investigate nursing students’ perception of patient safety in critical care units. The research tool was Health Care Professionals Patient Safety Assessment Curriculum Survey (HPPSACS). Data were described and analyzed using descriptive statistics and inferential statistics including Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis test, Friedman and Spearman correlation coefficient.
Results: Most of the students studied (64.4%) were women.  The average age was 23.47 ± 3.61 years.This study showed the majority of students (68.3%) agreed with the inevitability of error in healthcare. In terms of error reporting behaviors, 67% students stated that they had caring errors in their clinical experience. Further, 76.9% students believed that there is a gap between what they know as "best care" and what they provide in daily healthcare. There was a significant relationship between error reporting behaviors and age (P= 0.006), and semester (P = 0.001), and university (P= 0.001), comfort with skills and student work experience (P=0.004) and Understanding safety with student experience (P= 0.018).
Conclusion: The students’ perception of patient safety was higher than mean, although more than half of the students reported unacceptable error reporting behaviors. It means that appropriate educational planning is needed to acquire the skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient safety, safety culture, nursing students

نویسندگان مقاله سارا محمددوست | sara mohamaddoust
Kausar Hospital Astana Ashrafieh, Guilan University of Medical Sciences , Rasht, Iran
بیمارستان کوثر آستانه اشرفیه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، رشت ، ایران

رسول تبری | Rasoul Tabari-Khomeiran
Nursing Department , Social Determinants of Health Research Center , Shahid Beheshti Nursing and Midwifery School , Guilan University of Medical Sciences, Rasht ,Iran
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، رشت ، ایران

عزت پاریاد | Ezzat Paryad
School of Nursing and Midwifery,Guilan University of Medical Sciences,Iran,Rasht
گروه پرستاری، مربی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

احسان کاظم نژاد | Ehsan Kazemnejad
biostatics department of biostatics school of health ,Road trauma research center ,Guilan University of Medical Sciences,Iran,Rasht
گروه آمار زیستی، دانشیار آمار زیستی گروه آمار زیستی دانشکده بهداشت مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان رشت، ایران

تری چینوت | Teri Chenot
EdD, MS, MEd, MSN, RN, CCE(ACBE), FNAP, FAAN,Clinical Professor,The Ohio State University College of Nursing, Jane E. Heminger Hall
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری-دانشگاه ایالتی اوهایو-کلمبوس، ایالات متحده آمریکا


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2317-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات