|
آرشیو توانبخشی، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر مداخلات بهنگام خانواده محور بر علائم روانشناختی و کیفیت زندگی مادران کودکان با سندروم داون: یک کارآزمایی بالینی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: سندروم داون (DS) شایعترین ناهنجاری کروموزومی در نوزادان زنده متولد شده است که منجر به کمتوانی ذهنی و جسمی کودکان و افت کیفیت زندگی و سلامت روان والدین میشود. بنابراین، مداخلات توانبخشی و آموزشی برای حمایت مؤثر از کودکان و خانوادههایشان ضروری است. مداخلات خانوادهمحور در بسیاری از موارد تأثیرات بهسزایی داشته است. هدف از این مطالعه، ارزیابی تأثیر مداخلات آموزشی بهنگام خانوادهمحور بر بهبود کیفیت زندگی و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به سندروم داون است. این مطالعه به بررسی اثرات آموزشهای انفرادی و پیگیری تلفنی بر شاخصهای مختلف سلامت روان و کیفیت زندگی مادران میپردازد. مواد و روش: در این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سو کور، با کمک پرسشنامه سلامت روان، غربالگری انجام شد و 70 مادر کودک مبتلا به سندروم داون مراجعه کننده به انجمن سندروم داون، به روش در دسترس انتخاب و به صورت بلوکه بندی تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. سپس در ابتدا پرسشنامهها را تکمیل نمودند. سپس برای مادران در گروه کنترل کارگاه روانشناختی مطابق برنامه معمول تشکیل شد و در گروه مداخله تکنیکهای مداخله بهنگام به صورت تئوری و عملی آموزش داده شد و کتابچه آموزشی و چک لیست انجام تمرین در اختیار مادران قرار گرفت و در 4 جلسه یک ساعته به مدت 4 هفته به صورت انفرادی، تمرینهای مناسب هر کودک آموزش داده شد. پس از آموزشهای اولیه کلیه مادارن به مدت 3 ماه به صورت هفتگی تحت پیگیری تلفنی قرار گرفتند. در انتهای پژوهش مجددا پرسشنامههای اولیه تکمیل شدند و دادهها در محیط نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس (SPSS21) با استفاده از آزمونهای آماری من ویتنی و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: سلامت جسمانی در گروه مداخله تغییر معنی داری پیدا نکردp=0.095) ). سلامت روانی ارتقا یافت (p=0.002). سلامت اجتماعی تغییر معنادار یافت (0.00 p=) و سلامت محیط نیز بهتر شد (p=0.00). امتیاز کل کیفیت زندگی نیز در گروه مداخله ارتقاء یافت (p=0.001). از نظر علائم روانشناختی نیز افسردگی در گروه مداخله کمتر شد (0.00 p=). اضطراب و استرس نیز کمتر شد (0.00 p=). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که مداخله بهنگام روان شناختی و آموزشی خانواده محور با تمرکز بر مادران با 4 جلسه آموزش انفرادی و پیگیری 3 ماهه احتمالا میتواند در بهبود شاخصهای کیفیت زندگی و سلامت روان مادران کودکان با سندروم داون به کار رود. ولی برای ارتقاء کیفیت زندگی در ابعاد جسمی و اجتماعی، تداوم زمان مداخله یا مداخله با روشهای دیگر لازم است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سلامت روان، کیفیت زندگی، آموزش والدین، سندروم داون، مداخله بهنگام |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Family-Centered Early Intervention on Psychological Symptoms and Quality of Life in Mothers of Children with Down Syndrome: A Randomized Clinical |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: Down syndrome (DS) is the most common chromosome abnormality among liveborn infants leading to intellectual and physical disabilities in children and impacting the quality of life and mental health of parents. Therefore, rehabilitation and educational interventions are crucial for effectively supporting children and their families. Timely, family-centered educational interventions have shown significant effects in many cases. The objective of this study was to evaluate the impact of timely, family-centered educational interventions on the quality of life and mental health of mothers of children with Down syndrome. This study investigates the effects of individual training and telephone follow-up on various indicators of mental health and quality of life in mothers. Method and Materials: In this single-blind clinical trial, 70 mothers of children with Down syndrome attending the Down Syndrome Association were selected using an available sampling method and randomly assigned to two groups (intervention and control) using simple block randomization. Initially, they completed the questionnaires. Subsequently, for mothers in the control group, a psychological workshop was conducted according to the usual program, and in the intervention group, timely intervention techniques were taught theoretically and practically. An educational booklet and an exercise checklist were provided to the mothers, and appropriate exercises for each child were taught individually in 4 one-hour sessions over 4 weeks. After the initial training, all mothers received weekly telephone follow-up for 3 months. At the end of the research, the initial questionnaires were completed again, and the data was analyzed in the SPSS (SPSS21) statistical software using the Mann-Whitney and Wilcoxon tests. Results: Physical health did not change significantly in the intervention group (p=0.095). Mental health improved (p=0.002). Social health significantly changed (p=0.00), and environmental health also improved (p=0.00). The overall quality of life score also improved in the intervention group (p=0.001). In terms of mental health, depression decreased in the intervention group (p=0.00). Anxiety and stress also decreased (p=0.00). Conclusion: The results of this study show that family-centered timely education with 4 sessions of individual training and 3 months of follow-up can probably be used to improve quality of life indicators and mental health in mothers of children with Down syndrome. However, to improve physical and social quality of life, continuation of the intervention time or intervention with other methods is necessary. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mental Health, Quality of life, parent training, Down Syndrome, Early Intervention, Occupational Therapy |
|
نویسندگان مقاله |
سحر صادقی | sahar sadeghi Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences and Social Health, Tehran, Iran گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
هوشنگ میرزایی | hooshang mirzaei Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences and Social Health, Tehran, Iran گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
سعید فطوره چی | Saeid Fatorehchy Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences and Social Health, Tehran, Iran گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
زهرا قیومی | Zahra Ghayomi Department of Occupational therapy,Faculty of Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
بهمن صادقی | bahman sadeghi Department of Social medicine,Faculty of Isfahan university of medical sciences, Isfahan, Iran. گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3358-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|