|
طب توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۴۸-۲۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف عدم توانایی حفظ توجه افراد دارای اختلال نقص توجه-بیشفعالی (ADHD) برای انجام فعالیتهای بدنی در مدارس موجب شده که کودکان بیشفعال از در دسترسترین مداخله در سطح مدرسه بیبهره باشند، درحالیکه تمرینات ادراکی-حرکتی و برنامه فعالیت بدنی موجب بهبود عملکرد شناختی افراد دارای اختلال نقص توجه-بیشفعالی (ADHD) میشود. هدف از مطالعه حاضر مقایسه تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی و فعالیت بدنی بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیشفعالی است. مواد و روشها تحقیق حاضر از نوع نیمهآزمایشی همراه با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود و تعداد 36 کودک 10 تا 12 سال پسر دارای ADHD در سه گروه تمرینات ادراکی حرکتی، گروه فعالیت بدنی و گروه کنترل قرار گرفتند. گروههای آزمایشی 12 جلسه بهمدت 4 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقهای تحت مداخله قرار گرفتند. شرکتکنندگان آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین و مقیاس هوش وکسلر را قبل و بعد از مداخله انجام دادند. از آزمونی تی همبسته و تحلیل واریانس مرکب بهترتیب برای مقایسه درونگروهی و بین گروهی استفاده شد. یافتهها نتایج آزمون تی همبسته نشان داد پیشرفت معنیداری در خطای درجاماندگی، خطای کل و حافظه عددی در گروه تمرینات ادراکی–حرکتی و فعالیت بدنی از پیشآزمون تا پسآزمون مشاهده شد (0/005>P). نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد بین سه گروه در تمام نمرات خطای درجاماندگی (0/0005>P)، خطای کل (0/005>P) و حافظه عددی (0/005>P) در مرحله پسآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد گروه تمرینات ادراکی حرکتی بهطور معنیداری نمرات بهتری در خطای درجاماندگی (0/005>P)، خطای کل (0/005>P) و حافظه عددی (0/005>P) نسبت به گروه تمرینات فعالیت بدنی داشتند. نتیجهگیری تمرینات ادراکی-حرکتی که در آنها حرکات فیزیکی با وظایف شناختی ترکیب میشود، به کودکان دارای نقص توجه بیشفعالی (ADHD) کمک میکند تواناییهای شناختی مغز خود را تقویت کنند. این تمرینات بر قشر پیشپیشانی مغز تأثیر دارند که مسئول عملکردهای پیچیدهای مانند توجه و حافظه است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نقص توجه،
بیشفعالی،
تمرینات ادراکی – حرکتی،
فعالیت بدنی،
شناخت،
حافظه کاری، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Perceptual-motor Exercises on Cognitive Performance of Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims The inability of individuals with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) to maintain attention for physical activities in schools has resulted in hyperactive children missing out on the most available school-level intervention; whereas, perceptual-motor training and physical activity programs improve cognitive performance in individuals with ADHD. Hence, the present study compares the effects of perceptual-motor training and physical education on cognitive performance in children with ADHD. Methods A total of 36 boys aged 10 to 12 years with ADHD were divided into three groups as follows: a perceptual-motor exercises group, a physical activity group, and a control group. The experimental groups underwent 12 sessions over four weeks, with three 45-min sessions per week. The participants completed the Wisconsin card sorting test and the Wechsler intelligence scale before and after the intervention. Meanwhile, paired t-tests and mixed analysis of variance were used for within-group and between-group comparisons, respectively. Results The results of the paired t-test indicated significant improvements in perseverative errors, total errors, and numerical memory in both the perceptual-motor exercises group and the physical activity group from pre-test to post-test (P<0.005). The mixed analysis of variance results revealed significant differences among the three groups in all scores of perseverative errors (P<0.0005), total errors (P<0.005), and numerical memory (P<0.005) at the post-test stage. Post-hoc analysis showed that the perceptual-motor exercises group achieved significantly better scores in perseverative errors (P<0.005), total errors (P<0.005), and numerical memory (P<0.005) compared to the physical activity group. Conclusion The perceptual-motor exercises, which combine physical movements with cognitive tasks, help children with ADHD enhance their brain’s cognitive abilities. These exercises impact the prefrontal cortex of the brain, which is responsible for complex functions such as attention and memory. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نقص توجه,
بیشفعالی,
تمرینات ادراکی – حرکتی,
فعالیت بدنی,
شناخت,
حافظه کاری |
|
نویسندگان مقاله |
رضا شادفر | گروه علوم ورزشی رفتاری و شناختی، دانشکده علوم ورزش و بهداشت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
داود حومنیان | گروه علوم ورزشی رفتاری و شناختی، دانشکده علوم ورزش و بهداشت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
محمود شیخ | گروه علوم ورزشی رفتاری و شناختی، دانشکده علوم ورزش و بهداشت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
فضل الله باقرزاده | گروه علوم ورزشی رفتاری و شناختی، دانشکده علوم ورزش و بهداشت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101804_7096c6dd59d2d65adbcc11d5cdf10354.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|