طب توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۶۲-۳۷۳

عنوان فارسی رابطه استرس فرزندپروری، شفقت خود و ترس از ارزیابی منفی با اضطراب ویروس کرونا در والدین دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف شیوع گسترده ویروس کرونا باعث افزایش اضطراب کرونا در افراد مختلف جامعه به‌ویژه افراد آسیب‌پذیرتر ازجمله والدین کودکان مبتلا به اتیسم (ASD) شده است. بااین‌حال، در ادبیات مربوط به ASD، هیچ مدرکی برای شناسایی عوامل و مؤلفه‌های مرتبط با اضطراب ویروس کرونا در بین والدینی که فرزندان مبتلا به ASD دارند، وجود ندارد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه استرس فرزندپروری، شفقت خود و ترس از ارزیابی منفی با اضطراب ویروس کرونا در والدین دانش‌آموزان مبتلا به ASD بود.
مواد و روش‌ها روش پژوهش از نوع توصیفی‌همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل والدین دانش‌آموزان مبتلا به ASD شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که از بین آن‌ها تعداد 150 نفر نمونه با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS)، پرسش‌نامه استرس والدگری (PSI-SF)، مقیاس شفقت خود (فرم کوتاه) (SCS-SF) و نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNES) استفاده شد. داده‌ها به شیوه تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان داد، شفقت خود به‌صورت منفی (2/335- =t؛ 0/018=.Sig) و ترس از ارزیابی منفی به‌صورت مثبت (2/212 =t؛ 0/029=Sig.) قادر به پیش‌بینی اضطراب ویروس کرونا در والدین دانش‌آموزان مبتلا به ASD هستند، اما استرس فرزندپروری قادر به پیش‌بینی معنادار اضطراب ویروس کرونا در والدین دانش‌آموزان مبتلا به ASD نبوده است (1/902=t؛ 0/061= Sig.).
نتیجه‌گیری نتایج این مطالعه نشان داد شفقت خود و ترس از ارزیابی منفی با اضطراب ویروس کرونا در والدین دانش‌آموزان مبتلا به ASD ارتباط معنا‌داری دارند. بنابراین می‌توان با کاهش ترس از ارزیابی منفی و افزایش شفقت خود سطح اضطراب ویروس کرونا را در بین والدین دانش‌آموزان با ASD بهبود بخشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس فرزندپروری، شفقت خود، ترس از ارزیابی منفی، سندرم اضطراب کووید-19، اوتیسم،

عنوان انگلیسی The Relationship Between Parenting Stress, Self-compassion, and Fear of Negative Evaluation With Coronavirus Anxiety in Parents of Students With Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims The coronavirus pandemic has increased coronavirus anxiety among various people in society, especially more vulnerable people, including parents of children with autism spectrum disease (ASD). However, in the literature about ASD, there is no evidence to identify related factors of coronavirus anxiety among parents having children with ASD. So, the present study aimed to determine the relationship between parenting stress, self-compassion, and fear of negative evaluation with coronavirus anxiety in parents of students with ASD.
Methods A descriptive-correlational design was used in this study. The statistical population of this study included parents of students with ASD living in Tehran City, Iran, in the academic year 2020-2021. Among them, 150 people were selected using the convenience sampling method. In this study, the corona dis-ease anxiety scale (CDAS), the parenting stress index-short form (PSQ), the self-compassion scale-short form (SCS), and the brief fear of negative evaluation scale-short form (FNES-B) were used. The data were analyzed using multiple regression analysis.
Results The findings of this study showed that self-compassion negatively (t=-2.335; Sig.=0.018) and fear of negative evaluation positively (t=2.212; Sig.=0.029) could predict coronavirus anxiety in parents of students with ASD, but parenting stress could not significantly predict coronavirus anxiety in parents of students with ASD (t=1.902; Sig.=0.061).
Conclusion The results of this study showed that self-compassion and fear of negative evaluation were significantly associated with coronavirus anxiety in parents of students with ASD. Therefore, it is possible to improve the level of coronavirus anxiety among parents of students with ASD by reducing fear of negative evaluation and increasing self-compassion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استرس فرزندپروری, شفقت خود, ترس از ارزیابی منفی, سندرم اضطراب کووید-19, اوتیسم

نویسندگان مقاله لیلا آویژه |
گروه روانشناسی، واحد آمل، دانشگاه پیام نور، آمل، ایران.

رجبعلی محمدزاده ادملایی |
گروه روانشناسی، واحد آمل، دانشگاه پیام نور، آمل، ایران.


نشانی اینترنتی https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101815_aa58aa61024c5efae6f17fc4964c73d6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات