طب توانبخشی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۸۸-۴۰۳

عنوان فارسی تأثیر تمرینات تکلیف دوگانه و ایروبیک موزون بر کارکرد شناختی زنان مبتلا به ام‌اس
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف باتوجه‌به مشکلات شناختی و حرکتی که به دنبال عوارض ناشی از بیماری ام‌اس به وجود می‌آید، کشف راه‌های جدید و استفاده از روش‌های تمرینی که علاوه‌بر بهبود وضعیت جسمانی هم‌زمان باعث بهبود کارکردهای شناختی این بیمارن شود تا اثرات منفی این بیماری را کاهش دهد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرینات  تکلیف دوگانه و ایروبیک بر کارکرد شناختی زنان مبتلا به ام‌اس بود.  
مواد و روش‌ها راهبرد تحقیق حاضر نیمه‌آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون- پس‌آزمون و بین گروهی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر افراد مبتلا به ام‌اس استان تهران بودند. 30 فرد مبتلا به ام‌اس به روش نمونه‌گیری هدفمند در سال 1403 براساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و سپس پرسش‌نامه مقیاس ناتوانی گسترده و آزمون بررسی مختصر وضعیت شناختی را تکمیل کردند. سپس به‌صورت تصادفی به دو گروه تمرین تکلیف دوگانه و ایروبیک موزون تقسیم شدند. آزمودنی‌های هر گروه به‌مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه 60 دقیقه‌ای به تمرینات خود پرداختند. در پیش‌آزمون و پس‌آزمون آزمودنی‌های هر دو گروه، آزمون استروپ و آزمون ان‌بک را جهت ارزیابی کارکرد شناختی انجام دادند. در مطالعه حاضر نسخه کامپیوتری مؤسسه علوم رفتاری و شناختی سینا مورداستفاده قرار گرفته است.
یافته‌ها نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد پس از حذف اثر پیش‌آزمون، در پس‌آزمون بین دو گروه در دو متغیر حافظه کاری و بازداری پاسخ اختلاف معناداری وجود داشت (05/0>P). این یافته حاکی از تأثیر بیشتر مداخله تمرینی ایروبیک موزون نسبت به تکلیف دوگانه بر هر دو متغیر حافظه کاری و بازداری پاسخ در زنان مبتلا به ام‌اس شد.
نتیجه‌گیری برنامه‌های تمرینی بیماران مبتلا به ام‌اس باید شامل مداخلات حرکتی و شناختی باهم باشد تا علاوه‌بر بهبود فاکتورهای جسمانی این بیماران باعث بهبود کارکردهای شناختی آن‌ها نیز شود و از مداخلات ایروبیک موزون به‌صورت ویژه برای بهبود کارکرد شناختی این بیماران بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ام‌اس، کارکرد شناختی، تمرین تکلیف دوگانه، ایروبیک موزون، بازداری پاسخ،

عنوان انگلیسی The Effect of Dual-Task Training and Rhythmic Aerobics on Cognitive Function in Women With MS
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims Regarding the cognitive and motor problems, which are the complications of multiple sclerosis (MS), seeking new treatment and training methods that simultaneously improve the mental and physical conditions of these patients is of special significance to decrease the adverse effects of this disease. The objective of the present study was to determine the impact of dual-task and aerobic exercises on cognitive function in women with MS.
Methods This research is quasi-experimental with a pre-test, post-test and between-group design. The study’s statistical population consisted of individuals with MS in Tehran Province, Iran. Thirty women with MS were purposefully selected based on the inclusion criteria, and they completed the mini-mental state examination and the expanded disability status scale. They were then randomly assigned to either a dual-task exercise group or a rhythmic aerobic exercise group. Each group participated in 8 weeks of exercise, with three sessions lasting 60 minutes per week. Pre-test and post-test assessments included the Stroop and N-Back tests to evaluate cognitive function, utilizing the computer version of the Sina Institute of Behavioral and Cognitive Sciences.
Results Analysis of covariance revealed a significant difference between the two groups in working memory and response inhibition variables in the post-test after adjusting for pre-test scores (P<0.05). This finding suggests that aerobic exercise had a greater impact on working memory and response inhibition in women with MS than dual-task exercise.
Conclusion MS patients’ exercise programs should incorporate motor and cognitive interventions to enhance cognitive functions alongside physical improvements. Specifically, rhythmic aerobic interventions can improve cognitive function in these patients. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ام‌اس, کارکرد شناختی, تمرین تکلیف دوگانه, ایروبیک موزون, بازداری پاسخ

نویسندگان مقاله مهتاب حیدری |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

فرهاد قدیری |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

رسول یا علی |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

عباس بهرام |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101817_73c19a41ce6da1f5573b0108f00f8345.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات